• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Til å begynne med så hadde jeg kanskje litt mer sånn sperrer, men det gikk forbausende fort til at jeg … Jeg oppdager stadig vekk at, ja! Det kan jeg bruke den til!» En kvalitativ studie med fire erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis

Dullum, Trine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Trine Dullum.pdf (7.058Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2614469
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2468]
Abstract
Denne studien ser på erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis. Hensikten er å belyse læreres opplevelser av hvordan det er å benytte digitale verktøy i undervisningssammenheng, og hvordan endringen med økt digitalisering i skolen oppleves fra et lærerperspektiv. Utvalget består av fire lærere med erfaring i fra tjue til trettini år. Studien gir et bilde av lærernes opplevelser med endring, som innebærer innføringen av digitale ferdigheter og innføringen av iPad som undervisningsverktøy. Undersøkelsen ble gjennomført ved bruk av kvalitativt forskningsdesign, med intervju og kort observasjon som datainnsamlingsmetode. Problemstillingen lyder: Hvordan opplever erfarne lærere endring i en etablert undervisningspraksis? Fem tema ble sentrale i arbeidet med kategorisering, og disse er: Lærernes tanker om forandring, utfordrende endringer, nye undervisningsmuligheter og til slutt å samarbeide i et fellesskap. Hovedfunnene i studien viser viktigheten av god ledelse, tydelige rammer og samarbeid mellom lærere og elever når det forekommer endringer. Samtidig er det utfordringer i ulik grad når det kommer til bruken av digitale undervisningsverktøy for noen av informantene. Sentrale teorier i denne studien er organisasjonskultur og praksisfellesskap.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit