Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStadheim, Astrid
dc.contributor.authorHøiberg, Erland Rosten
dc.contributor.authorFlækøy, Even
dc.contributor.authorHulleberg, Simen
dc.date.accessioned2019-09-08T14:00:13Z
dc.date.available2019-09-08T14:00:13Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613802
dc.description.abstractOppgaven er skrevet for Statens Vegvesen i samarbeid med Skanska. Den tar for seg sammenligning av platebelastningsutstyr med ulike platediametere og forskjellige metoder. Platestørrelsene i oppgaven er 300 mm og 600 mm. Ettersom norsk vegbygging har utviklet seg fra å bruke fine til mer grove fraksjoner, har dette gjort at 600 mm platen har kommet mer i fokus. 300 mm platen kan benyttes på en maksimal steinstørrelse på 150 mm i diameter. Det er derfor interessant å se om 600 mm platen er bedre egnet på grovere underlag. På bakgrunn av dette skal det derfor testes med begge platestørrelser. Metodene som er brukt er basert på norsk metode fra håndbok R211 og tysk metode fra DINstandard. Feltundersøkelsene er utført på prosjekt Rv3/25 Elverum-Løten. Det ble foretatt platebelastningstester på tre forskjellige lag i vegoverbygningen; frostsikrings-, forsterknings- og forkilingslag. Testene ble utført av Statens Vegvesen og Machine Control. De som utførte testene hadde lang erfaring med platebelastningstesting, noe som var viktig for å få representative og standardiserte resultater. Etter testene ble det foretatt en statistisk undersøkelse av resultatene for å drøfte hvilken platestørrelse og metode som var best egnet. Resultatene fra testene ga indikasjoner på at større plate passer bedre på de relativt grove fraksjonene som er brukt i norsk vegbygging. Frostsikringslaget var det laget som ga best samsvar med påstandene. Dette på grunn av at fraksjonen i laget er mye større enn største tillatte fraksjon for 300 mm platen. På forkilingslaget er 300 mm platen mest hensiktsmessig å bruke. Det på grunn av fraksjonsstørrelse og tidsbruk på testene. Forsterkningslaget ga ingen klare indikasjoner på hvilken plate som var best egnet. Værforholdene som var i perioden testene ble utført var også en betydelig faktor som antas å ha påvirket måleresultatene og dermed redusert validiteten til testene
dc.description.abstractThis bachelor-thesis is based on an assignment given by the Norwegian road authorities (Statens Vegvesen) and in cooperation with the contracting firm Skanska. The assignment given is to compare two different sizes of static plate load testing-equipment. The two sizes are 300 mm and 600 mm. The request was based on how Norwegian road-construction is today, with the frequent usage of large fractions that are not suited for the 300 mm plate. Because of this the 600 mm plate is tested to see how it performs in comparison with the 300 mm plate. The tests are also performed with different methods based on the already known Norwegian method, and a method based on German standards. The tests are performed at the construction site for the new road Rv.3/25 Elverum-Løten. The static plate load tests are performed on three different layers of the road. These layers are in Norwegian called “frostsikringslag” – frost protection layer, “forsterkningslag” – subgrade and «forkilingslag» - base. The tests are performed by Statens Vegvesen and a supplier of the equipment, called Machine Control. Both these are experienced users of the test-equipment. This is important, given the results must be as representable and standardized as possible for further use. A large-scale statistics analysis is then performed, based on the test-results. This analysis will then determine which of the plate sizes and methods that are more suited for Norwegian road construction. The results were mixed, based on the predictions before the tests. Some layers gave better indications than others. Especially the frost protection layer gave indications that the 600 mm plate gave more stabile results than the 300 mm plate. This was expected, because the maximum allowed fraction size on the 300 mm plate is too small to be used on this layer. On the subgrade- and base-layer the results make it more difficult to make a solid conclusion. This is primarily because of the fact that the tests were performed in a period with periodic frost during the night, which had an impact on the results the following day.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSammenligning av 300- og 600 mm platebelastningsutstyr på mekanisk stabiliserte lag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel