En fremstilling av risikobildet tilpasset trafikkutøvers behov for risikokontroll
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613431Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom høstens prosjektoppgave ble avdekket at et viktig moment for åredusere risiko i en jernbanesektor under endring, var å utføre risikoanalyser.Gjennom deregulering og konkurranseutsetting opplever den norskejernbanesektoren en økning i antall aktører, noe som medfører en hyppigereforekomster av organisatoriske utfordringer med tanke på sikkerhet.I denne oppgaven er det blitt undersøkt hvordan innsikt hos trafikkutøver kanbenyttes til å skaffe en økt forståelse av risikobildet man står overfor ijernbanesektoren.Prosessen med å avdekke risikoen startet med en systematisklitteraturgjennomgang, hvor aktuelle søkeord ble brukt for å skaffe seg nødvendigbakgrunnskunnskaper. Deretter ble det gjort en synergistudie av norskejernbaneulykker hvor målet var å fremstille ulykkesbilde i den norskejernbanesektoren. Denne fremstillingen av ulykkestrender gjorde det mulig åskape representative eksempelulykker som hadde som mål å danne grunnlag fordiskusjoner under workshop og intervjuer.For å være i stand til å forstå risikoen ble det benyttet deler av en analysemetodei fra Risk-OMT prosjektet, som opprinnelig ble brukt innenfor olje- oggassektoren. Ved å avdekke bakgrunnen for menneskelige feil, er det presenterten rekke risikofaktorer, hvor hver risikofaktor har et bidrag til totalrisikoen.For å finne de aktuelle risikofaktorenes bidrag ble det valgt ut intervjuobjektersom var sentrale eksperter innenfor lokførermiljøet. I intervjuene og workshopenble scenariene presentert, og det ble forsøkt å beskrive de underliggenderisikofaktorene etter deres tilstand og viktighet.Det ble avdekket en rekke risikofaktorer hvor det ikke var samsvar mellom deresviktighet og det faktiske nivået som ønskes for en god risikoreduksjon.Ut i fra resultatet her ble det utarbeidet en rekke tiltak for å målrettet motvirkeden viktige risikoen. During a project assignment written in autumn 2018, the importance of carryingout a risk analysis for changes within the transport sector was uncovered.Through deregulation and competition, the Norwegian railway sector wasexperiencing an increase in the number of operators and organizations, whichlead to more frequent instances of organizational challenges in terms of security.In this thesis, it has been investigated how traffic operators can be used to gainan increased understanding of the risk that the railway sector is facing.The process of uncovering the risk started with a systematic review of relevantliterature, where keywords were used to obtain the necessary backgroundknowledge. This was followed by a study of a collection of Norwegian railwayaccidents, where the aim was to produce an understanding of the accident trendsin the Norwegian railway sector. This statistical presentation of accident trendsmade it possible to create representative examples of accidents that could formthe basis of discussions during workshops and interviews through a presentationof relevant scenarios.Parts of an analysis method within the Risk-OMT project were utilized, which wasoriginally used in the oil and gas sector. By revealing the background of humanerrors, a number of risk factors could be presented, where each risk factorcontributed to the total risk.In order to find the contribution of the relevant risk factors, interviews of relevantpersons were completed. The persons that were selected were key experts in thelocomotive industry. In the interviews and workshop, the scenarios werepresented, and attempts were made to describe the underlying risk factorsaccording to their condition and importance.A number of risk factors were identified. The most important findings were theidentification of the risk factors where there was a bad correlation between theirhigh degree of importance and the actual level desired for a good risk reduction.Based on the results, a number of actions were prepared to counteract theuncovered risk in a way that leads to a better risk control.