dc.description.abstract | Gjennom høstens prosjektoppgave ble avdekket at et viktig moment for å
redusere risiko i en jernbanesektor under endring, var å utføre risikoanalyser.
Gjennom deregulering og konkurranseutsetting opplever den norske
jernbanesektoren en økning i antall aktører, noe som medfører en hyppigere
forekomster av organisatoriske utfordringer med tanke på sikkerhet.
I denne oppgaven er det blitt undersøkt hvordan innsikt hos trafikkutøver kan
benyttes til å skaffe en økt forståelse av risikobildet man står overfor i
jernbanesektoren.
Prosessen med å avdekke risikoen startet med en systematisk
litteraturgjennomgang, hvor aktuelle søkeord ble brukt for å skaffe seg nødvendig
bakgrunnskunnskaper. Deretter ble det gjort en synergistudie av norske
jernbaneulykker hvor målet var å fremstille ulykkesbilde i den norske
jernbanesektoren. Denne fremstillingen av ulykkestrender gjorde det mulig å
skape representative eksempelulykker som hadde som mål å danne grunnlag for
diskusjoner under workshop og intervjuer.
For å være i stand til å forstå risikoen ble det benyttet deler av en analysemetode
i fra Risk-OMT prosjektet, som opprinnelig ble brukt innenfor olje- og
gassektoren. Ved å avdekke bakgrunnen for menneskelige feil, er det presentert
en rekke risikofaktorer, hvor hver risikofaktor har et bidrag til totalrisikoen.
For å finne de aktuelle risikofaktorenes bidrag ble det valgt ut intervjuobjekter
som var sentrale eksperter innenfor lokførermiljøet. I intervjuene og workshopen
ble scenariene presentert, og det ble forsøkt å beskrive de underliggende
risikofaktorene etter deres tilstand og viktighet.
Det ble avdekket en rekke risikofaktorer hvor det ikke var samsvar mellom deres
viktighet og det faktiske nivået som ønskes for en god risikoreduksjon.
Ut i fra resultatet her ble det utarbeidet en rekke tiltak for å målrettet motvirke
den viktige risikoen. | |
dc.description.abstract | During a project assignment written in autumn 2018, the importance of carrying
out a risk analysis for changes within the transport sector was uncovered.
Through deregulation and competition, the Norwegian railway sector was
experiencing an increase in the number of operators and organizations, which
lead to more frequent instances of organizational challenges in terms of security.
In this thesis, it has been investigated how traffic operators can be used to gain
an increased understanding of the risk that the railway sector is facing.
The process of uncovering the risk started with a systematic review of relevant
literature, where keywords were used to obtain the necessary background
knowledge. This was followed by a study of a collection of Norwegian railway
accidents, where the aim was to produce an understanding of the accident trends
in the Norwegian railway sector. This statistical presentation of accident trends
made it possible to create representative examples of accidents that could form
the basis of discussions during workshops and interviews through a presentation
of relevant scenarios.
Parts of an analysis method within the Risk-OMT project were utilized, which was
originally used in the oil and gas sector. By revealing the background of human
errors, a number of risk factors could be presented, where each risk factor
contributed to the total risk.
In order to find the contribution of the relevant risk factors, interviews of relevant
persons were completed. The persons that were selected were key experts in the
locomotive industry. In the interviews and workshop, the scenarios were
presented, and attempts were made to describe the underlying risk factors
according to their condition and importance.
A number of risk factors were identified. The most important findings were the
identification of the risk factors where there was a bad correlation between their
high degree of importance and the actual level desired for a good risk reduction.
Based on the results, a number of actions were prepared to counteract the
uncovered risk in a way that leads to a better risk control. | |