• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En fremstilling av risikobildet tilpasset trafikkutøvers behov for risikokontroll

Holte, Sigurd
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2524667.pdf (7.016Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613431
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [3186]
Sammendrag
Gjennom høstens prosjektoppgave ble avdekket at et viktig moment for å

redusere risiko i en jernbanesektor under endring, var å utføre risikoanalyser.

Gjennom deregulering og konkurranseutsetting opplever den norske

jernbanesektoren en økning i antall aktører, noe som medfører en hyppigere

forekomster av organisatoriske utfordringer med tanke på sikkerhet.

I denne oppgaven er det blitt undersøkt hvordan innsikt hos trafikkutøver kan

benyttes til å skaffe en økt forståelse av risikobildet man står overfor i

jernbanesektoren.

Prosessen med å avdekke risikoen startet med en systematisk

litteraturgjennomgang, hvor aktuelle søkeord ble brukt for å skaffe seg nødvendig

bakgrunnskunnskaper. Deretter ble det gjort en synergistudie av norske

jernbaneulykker hvor målet var å fremstille ulykkesbilde i den norske

jernbanesektoren. Denne fremstillingen av ulykkestrender gjorde det mulig å

skape representative eksempelulykker som hadde som mål å danne grunnlag for

diskusjoner under workshop og intervjuer.

For å være i stand til å forstå risikoen ble det benyttet deler av en analysemetode

i fra Risk-OMT prosjektet, som opprinnelig ble brukt innenfor olje- og

gassektoren. Ved å avdekke bakgrunnen for menneskelige feil, er det presentert

en rekke risikofaktorer, hvor hver risikofaktor har et bidrag til totalrisikoen.

For å finne de aktuelle risikofaktorenes bidrag ble det valgt ut intervjuobjekter

som var sentrale eksperter innenfor lokførermiljøet. I intervjuene og workshopen

ble scenariene presentert, og det ble forsøkt å beskrive de underliggende

risikofaktorene etter deres tilstand og viktighet.

Det ble avdekket en rekke risikofaktorer hvor det ikke var samsvar mellom deres

viktighet og det faktiske nivået som ønskes for en god risikoreduksjon.

Ut i fra resultatet her ble det utarbeidet en rekke tiltak for å målrettet motvirke

den viktige risikoen.
 
During a project assignment written in autumn 2018, the importance of carrying

out a risk analysis for changes within the transport sector was uncovered.

Through deregulation and competition, the Norwegian railway sector was

experiencing an increase in the number of operators and organizations, which

lead to more frequent instances of organizational challenges in terms of security.

In this thesis, it has been investigated how traffic operators can be used to gain

an increased understanding of the risk that the railway sector is facing.

The process of uncovering the risk started with a systematic review of relevant

literature, where keywords were used to obtain the necessary background

knowledge. This was followed by a study of a collection of Norwegian railway

accidents, where the aim was to produce an understanding of the accident trends

in the Norwegian railway sector. This statistical presentation of accident trends

made it possible to create representative examples of accidents that could form

the basis of discussions during workshops and interviews through a presentation

of relevant scenarios.

Parts of an analysis method within the Risk-OMT project were utilized, which was

originally used in the oil and gas sector. By revealing the background of human

errors, a number of risk factors could be presented, where each risk factor

contributed to the total risk.

In order to find the contribution of the relevant risk factors, interviews of relevant

persons were completed. The persons that were selected were key experts in the

locomotive industry. In the interviews and workshop, the scenarios were

presented, and attempts were made to describe the underlying risk factors

according to their condition and importance.

A number of risk factors were identified. The most important findings were the

identification of the risk factors where there was a bad correlation between their

high degree of importance and the actual level desired for a good risk reduction.

Based on the results, a number of actions were prepared to counteract the

uncovered risk in a way that leads to a better risk control.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit