• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et kjønnsblikk på barnehagelærerutdanningen - en studie av hvordan kjønn virker gjennom utdanningsløpet fra rekruttering til faglig opplegg og i barnehagepraksis

Sivertsen, Ida
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2326737.pdf (7.293Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2613026
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for tverrfaglige kulturstudier [508]
Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan kjønn forstås av studenter som går

barnehagelærerutdanningen. Jeg analyserer hvordan mannlige og kvinnelige

studenters valg av studie og møte med praksisbarnehagen oppleves fra ulike

kjønnsperspektiv. Barnehagelærerutdanningen er et eksempel på et

kvinnedominert yrke som har vært en del av et langsiktig politisk mål om å

rekruttere flere menn siden 1997. I følge Barne-, likestillings- og

inkluderingsdepartementet (2015) gir flere menn et større pedagogisk

mulighetsrom for barna, og et positivt arbeidsmiljø med ulike rollemodeller av

begge kjønn.

Kjønn og likestilling skal i utgangspunktet inngå i alle utdanningsområder på

barnehagelærerstudiet, men foreløpig er det opp til forelesere selv å bestemme

hvor mye av dette som skal inn i deres undervisning. Selv om utdanningen

inkluderer tematikker knyttet til kjønn og likestilling er det ingen garanti for

hvilke tanker og forståelser studentene tar med seg ut i praksis. Kjønnsbalanse i

barnehagen henger ikke nødvendigvis sammen med likestilling i barnehagen.

Flere menn i barnehagen betyr ikke at det etableres en bedre kjønnsforståelse,

eller at stereotypisering av jenter og gutter blir jobbet mot. Min studie er derfor

viktig for å belyse hvilke forståelser av kjønn som er i spill blant studentene ved

barnehagelærerutdanningen når de skal ut i barnehagepraksis.

Temaet belyses gjennom fem kvalitative dybdeintervju med fire studenter og en

foreleser på et tilfeldig utvalgt lærested som tilbyr barnehagelærerutdanning.

Materialet analyseres med inspirasjon fra tematisk narrativ analyse. Det teoretiske

rammeverket for oppgaven tar utgangspunkt i ulike teorier knyttet til

kjønnsforståelse.

Oppgaven har tre analysekapitler. I første analysekapittel tar jeg for meg

studentenes kjønnete fortellinger om utdanningsvalget. Her ser jeg på motivasjon

som ligger bak valgene og hvordan det oppleves å velge en kjønnsutypisk

utdanning. I analysekapittel to analyserer jeg hvordan studentene forteller om

studiets kjønnsforståelse, og hvordan studentene selv reflekterer omkring dette. I

det siste analysekapitelet tar jeg for meg fortellinger fra praksis og hvordan møte

med barnehagen oppleves.
 
In the past few years Norway has been rated amongst the top three countries on

gender equality on the Global Gender Gap Index, and in 2018 we were ranked

second after Iceland. However, we still have a highly gender segregated labour

market. Over several years political attention has been angled towards the gender

segregated labour market with various measures to even out the distribution

amongst women and men within different professions, sectors and educational

programs. Kindergarten teacher is a typical example of an occupation that always

have been dominated by women; and still are today. However, various political

measures such as recruitment campaigns has been introduced to encourage more

men to choose this profession.

This thesis examines how students attending a kindergarten teacher program

understands gender through the profession and in relation to the children, parents

and employees within the kindergarten. I have also focused on how the male

kindergarten students experience the untraditional career choice, and how they

negotiate their masculinity within the kindergarten as a feminized institution.

The main finding in this thesis is that gender balance among staff in the

kindergarten does not necessarily contribute to a better understanding of gender

and equality. Regardless of the political attention to recruit more male

kindergarten teachers, the career choice for men still stands as an untraditional

choice, and the male students are meant to represent something different to the

female kindergarten staff.

My main research question is «How do the students negotiate gender through the

kindergarten teacher program? ». This will be examined through five qualitative

interviews with four students and one professor at a random selected university

that offers a kindergarten teaching program. The data will be analysed with

thematic narrative analysis. The theoretical framework of the thesis is based on

gender and masculinity theories.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit