dc.contributor.advisor | Sørensen, Siri Øyslebø | |
dc.contributor.advisor | Moratti, Sofia | |
dc.contributor.author | Sivertsen, Ida | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T14:00:17Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T14:00:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2613026 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven handler om hvordan kjønn forstås av studenter som går
barnehagelærerutdanningen. Jeg analyserer hvordan mannlige og kvinnelige
studenters valg av studie og møte med praksisbarnehagen oppleves fra ulike
kjønnsperspektiv. Barnehagelærerutdanningen er et eksempel på et
kvinnedominert yrke som har vært en del av et langsiktig politisk mål om å
rekruttere flere menn siden 1997. I følge Barne-, likestillings- og
inkluderingsdepartementet (2015) gir flere menn et større pedagogisk
mulighetsrom for barna, og et positivt arbeidsmiljø med ulike rollemodeller av
begge kjønn.
Kjønn og likestilling skal i utgangspunktet inngå i alle utdanningsområder på
barnehagelærerstudiet, men foreløpig er det opp til forelesere selv å bestemme
hvor mye av dette som skal inn i deres undervisning. Selv om utdanningen
inkluderer tematikker knyttet til kjønn og likestilling er det ingen garanti for
hvilke tanker og forståelser studentene tar med seg ut i praksis. Kjønnsbalanse i
barnehagen henger ikke nødvendigvis sammen med likestilling i barnehagen.
Flere menn i barnehagen betyr ikke at det etableres en bedre kjønnsforståelse,
eller at stereotypisering av jenter og gutter blir jobbet mot. Min studie er derfor
viktig for å belyse hvilke forståelser av kjønn som er i spill blant studentene ved
barnehagelærerutdanningen når de skal ut i barnehagepraksis.
Temaet belyses gjennom fem kvalitative dybdeintervju med fire studenter og en
foreleser på et tilfeldig utvalgt lærested som tilbyr barnehagelærerutdanning.
Materialet analyseres med inspirasjon fra tematisk narrativ analyse. Det teoretiske
rammeverket for oppgaven tar utgangspunkt i ulike teorier knyttet til
kjønnsforståelse.
Oppgaven har tre analysekapitler. I første analysekapittel tar jeg for meg
studentenes kjønnete fortellinger om utdanningsvalget. Her ser jeg på motivasjon
som ligger bak valgene og hvordan det oppleves å velge en kjønnsutypisk
utdanning. I analysekapittel to analyserer jeg hvordan studentene forteller om
studiets kjønnsforståelse, og hvordan studentene selv reflekterer omkring dette. I
det siste analysekapitelet tar jeg for meg fortellinger fra praksis og hvordan møte
med barnehagen oppleves. | |
dc.description.abstract | In the past few years Norway has been rated amongst the top three countries on
gender equality on the Global Gender Gap Index, and in 2018 we were ranked
second after Iceland. However, we still have a highly gender segregated labour
market. Over several years political attention has been angled towards the gender
segregated labour market with various measures to even out the distribution
amongst women and men within different professions, sectors and educational
programs. Kindergarten teacher is a typical example of an occupation that always
have been dominated by women; and still are today. However, various political
measures such as recruitment campaigns has been introduced to encourage more
men to choose this profession.
This thesis examines how students attending a kindergarten teacher program
understands gender through the profession and in relation to the children, parents
and employees within the kindergarten. I have also focused on how the male
kindergarten students experience the untraditional career choice, and how they
negotiate their masculinity within the kindergarten as a feminized institution.
The main finding in this thesis is that gender balance among staff in the
kindergarten does not necessarily contribute to a better understanding of gender
and equality. Regardless of the political attention to recruit more male
kindergarten teachers, the career choice for men still stands as an untraditional
choice, and the male students are meant to represent something different to the
female kindergarten staff.
My main research question is «How do the students negotiate gender through the
kindergarten teacher program? ». This will be examined through five qualitative
interviews with four students and one professor at a random selected university
that offers a kindergarten teaching program. The data will be analysed with
thematic narrative analysis. The theoretical framework of the thesis is based on
gender and masculinity theories. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Et kjønnsblikk på barnehagelærerutdanningen - en studie av hvordan kjønn virker gjennom utdanningsløpet fra rekruttering til faglig opplegg og i barnehagepraksis | |
dc.type | Master thesis | |