Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Siri Øyslebø
dc.contributor.advisorMoratti, Sofia
dc.contributor.authorSivertsen, Ida
dc.date.accessioned2019-09-06T14:00:17Z
dc.date.available2019-09-06T14:00:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2613026
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan kjønn forstås av studenter som går barnehagelærerutdanningen. Jeg analyserer hvordan mannlige og kvinnelige studenters valg av studie og møte med praksisbarnehagen oppleves fra ulike kjønnsperspektiv. Barnehagelærerutdanningen er et eksempel på et kvinnedominert yrke som har vært en del av et langsiktig politisk mål om å rekruttere flere menn siden 1997. I følge Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (2015) gir flere menn et større pedagogisk mulighetsrom for barna, og et positivt arbeidsmiljø med ulike rollemodeller av begge kjønn. Kjønn og likestilling skal i utgangspunktet inngå i alle utdanningsområder på barnehagelærerstudiet, men foreløpig er det opp til forelesere selv å bestemme hvor mye av dette som skal inn i deres undervisning. Selv om utdanningen inkluderer tematikker knyttet til kjønn og likestilling er det ingen garanti for hvilke tanker og forståelser studentene tar med seg ut i praksis. Kjønnsbalanse i barnehagen henger ikke nødvendigvis sammen med likestilling i barnehagen. Flere menn i barnehagen betyr ikke at det etableres en bedre kjønnsforståelse, eller at stereotypisering av jenter og gutter blir jobbet mot. Min studie er derfor viktig for å belyse hvilke forståelser av kjønn som er i spill blant studentene ved barnehagelærerutdanningen når de skal ut i barnehagepraksis. Temaet belyses gjennom fem kvalitative dybdeintervju med fire studenter og en foreleser på et tilfeldig utvalgt lærested som tilbyr barnehagelærerutdanning. Materialet analyseres med inspirasjon fra tematisk narrativ analyse. Det teoretiske rammeverket for oppgaven tar utgangspunkt i ulike teorier knyttet til kjønnsforståelse. Oppgaven har tre analysekapitler. I første analysekapittel tar jeg for meg studentenes kjønnete fortellinger om utdanningsvalget. Her ser jeg på motivasjon som ligger bak valgene og hvordan det oppleves å velge en kjønnsutypisk utdanning. I analysekapittel to analyserer jeg hvordan studentene forteller om studiets kjønnsforståelse, og hvordan studentene selv reflekterer omkring dette. I det siste analysekapitelet tar jeg for meg fortellinger fra praksis og hvordan møte med barnehagen oppleves.
dc.description.abstractIn the past few years Norway has been rated amongst the top three countries on gender equality on the Global Gender Gap Index, and in 2018 we were ranked second after Iceland. However, we still have a highly gender segregated labour market. Over several years political attention has been angled towards the gender segregated labour market with various measures to even out the distribution amongst women and men within different professions, sectors and educational programs. Kindergarten teacher is a typical example of an occupation that always have been dominated by women; and still are today. However, various political measures such as recruitment campaigns has been introduced to encourage more men to choose this profession. This thesis examines how students attending a kindergarten teacher program understands gender through the profession and in relation to the children, parents and employees within the kindergarten. I have also focused on how the male kindergarten students experience the untraditional career choice, and how they negotiate their masculinity within the kindergarten as a feminized institution. The main finding in this thesis is that gender balance among staff in the kindergarten does not necessarily contribute to a better understanding of gender and equality. Regardless of the political attention to recruit more male kindergarten teachers, the career choice for men still stands as an untraditional choice, and the male students are meant to represent something different to the female kindergarten staff. My main research question is «How do the students negotiate gender through the kindergarten teacher program? ». This will be examined through five qualitative interviews with four students and one professor at a random selected university that offers a kindergarten teaching program. The data will be analysed with thematic narrative analysis. The theoretical framework of the thesis is based on gender and masculinity theories.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt kjønnsblikk på barnehagelærerutdanningen - en studie av hvordan kjønn virker gjennom utdanningsløpet fra rekruttering til faglig opplegg og i barnehagepraksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel