Et kjønnsblikk på barnehagelærerutdanningen - en studie av hvordan kjønn virker gjennom utdanningsløpet fra rekruttering til faglig opplegg og i barnehagepraksis
Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan kjønn forstås av studenter som gårbarnehagelærerutdanningen. Jeg analyserer hvordan mannlige og kvinneligestudenters valg av studie og møte med praksisbarnehagen oppleves fra ulikekjønnsperspektiv. Barnehagelærerutdanningen er et eksempel på etkvinnedominert yrke som har vært en del av et langsiktig politisk mål om årekruttere flere menn siden 1997. I følge Barne-, likestillings- oginkluderingsdepartementet (2015) gir flere menn et større pedagogiskmulighetsrom for barna, og et positivt arbeidsmiljø med ulike rollemodeller avbegge kjønn.
Kjønn og likestilling skal i utgangspunktet inngå i alle utdanningsområder påbarnehagelærerstudiet, men foreløpig er det opp til forelesere selv å bestemmehvor mye av dette som skal inn i deres undervisning. Selv om utdanningeninkluderer tematikker knyttet til kjønn og likestilling er det ingen garanti forhvilke tanker og forståelser studentene tar med seg ut i praksis. Kjønnsbalanse ibarnehagen henger ikke nødvendigvis sammen med likestilling i barnehagen.Flere menn i barnehagen betyr ikke at det etableres en bedre kjønnsforståelse,eller at stereotypisering av jenter og gutter blir jobbet mot. Min studie er derforviktig for å belyse hvilke forståelser av kjønn som er i spill blant studentene vedbarnehagelærerutdanningen når de skal ut i barnehagepraksis.
Temaet belyses gjennom fem kvalitative dybdeintervju med fire studenter og enforeleser på et tilfeldig utvalgt lærested som tilbyr barnehagelærerutdanning.Materialet analyseres med inspirasjon fra tematisk narrativ analyse. Det teoretiskerammeverket for oppgaven tar utgangspunkt i ulike teorier knyttet tilkjønnsforståelse.
Oppgaven har tre analysekapitler. I første analysekapittel tar jeg for megstudentenes kjønnete fortellinger om utdanningsvalget. Her ser jeg på motivasjonsom ligger bak valgene og hvordan det oppleves å velge en kjønnsutypiskutdanning. I analysekapittel to analyserer jeg hvordan studentene forteller omstudiets kjønnsforståelse, og hvordan studentene selv reflekterer omkring dette. Idet siste analysekapitelet tar jeg for meg fortellinger fra praksis og hvordan møtemed barnehagen oppleves. In the past few years Norway has been rated amongst the top three countries ongender equality on the Global Gender Gap Index, and in 2018 we were rankedsecond after Iceland. However, we still have a highly gender segregated labourmarket. Over several years political attention has been angled towards the gendersegregated labour market with various measures to even out the distributionamongst women and men within different professions, sectors and educationalprograms. Kindergarten teacher is a typical example of an occupation that alwayshave been dominated by women; and still are today. However, various politicalmeasures such as recruitment campaigns has been introduced to encourage moremen to choose this profession.
This thesis examines how students attending a kindergarten teacher programunderstands gender through the profession and in relation to the children, parentsand employees within the kindergarten. I have also focused on how the malekindergarten students experience the untraditional career choice, and how theynegotiate their masculinity within the kindergarten as a feminized institution.
The main finding in this thesis is that gender balance among staff in thekindergarten does not necessarily contribute to a better understanding of genderand equality. Regardless of the political attention to recruit more malekindergarten teachers, the career choice for men still stands as an untraditionalchoice, and the male students are meant to represent something different to thefemale kindergarten staff.
My main research question is «How do the students negotiate gender through thekindergarten teacher program? ». This will be examined through five qualitativeinterviews with four students and one professor at a random selected universitythat offers a kindergarten teaching program. The data will be analysed withthematic narrative analysis. The theoretical framework of the thesis is based ongender and masculinity theories.