• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ikke vent med å se - gå for å se og høre!" - En kvalitativ fokusgruppeintervjustudie av hvordan seks barnehagelærere arbeider med å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling

Kvåle, Guro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Guro Kvåle.pdf (5.671Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2612477
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [2704]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om avdekking av mishandling. Problemstillingen er: Hvilken informasjon vektlegger seks barnehagelærere for å avdekke og vurdere om barn er utsatt for mishandling? For å finne svar på problemstillingen brukes kvalitativ forskningsmetode med fokusgruppeintervju av seks barnehagelærere. Temaene som tas opp i intervjuet er begrepet mishandling, hvordan barnehagelærerne arbeider for å avdekke mishandling, tegn og handlinger som kan skape mistanke om mishandling, hjelpemidler som barnehagelærerne bruker i hverdagen for å arbeide med vanskelige temaer, samt relasjonsbygging. Etter transkribering, koding og kategorisering av materialet, ble hovedkategoriene som følger: (1) Kunnskap om avdekking, (2) Handlingsvegring, (3) Flerfaglig samarbeid og (4) Forebyggende arbeid. Hovedkategorien Kunnskap om avdekking har Teoretisk kunnskap om mishandling, Fra en ekkel magefølelse til handling, Tegn og handlinger som kan være indikasjoner på mishandling (praktisk kunnskap) og Kunnskap om normalitet som underkategorier. Hovedkategorien Handlingsvegring har Frykten for å ta feil og Utfordringer ved å arbeide på heimplassen sin som underkategorier. Hovedkategorien Flerfaglig samarbeid har Samarbeid innenfor barnehagen og Samarbeid med andre instanser som underkategorier. Hovedkategorien Forebyggende arbeid har underkategoriene: Barnehagens praktiske arbeid og Relasjonsbygging. Studiens viser at det kan ta lang tid fra den ekle magefølelsen rundt enkeltbarn dukker opp hos barnehageansatte til at det blir meldt inn bekymring til barnevernet. Barnehagelærerne ga uttrykk for at de ønsker mer kunnskap om hva de skal se etter av tegn hos barna for å avgjøre om det kan handle om mishandling. De vet at det er mange barn som utsettes for mishandling og føler seg usikre på når tegnene gir grunnlag for å melde bekymring til barnevernet. Datagrunnlaget viser at avvikende atferd er det som blant barnehagelærerne skaper størst mistanke, dersom barna ikke kommer i barnehagen med synlige skader. Tilknytning mellom barn og foreldre var noe informantene vektla å følge med på. I den forbindelse så de på hvordan foreldrene snakket til barna, om det var noe gjensynsglede ved hentesituasjoner og eventuell sorgreaksjon ved levering. De mente at det var viktig med en god relasjon mellom barna og de ansatte på barnehagen, da en god relasjon kunne gjøre det enklere for barna å snakke med de ansatte når de hadde behov.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit