How to nurture innovation in academic startups – A qualitative study of successful academic startups
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for geografi [1120]
Abstract
På grunn av økt fokus på entreprenørskap og innovasjon i samfunnet, har akademiskeoppstartsbedrifter blitt viktige bidragsytere til lokal og regional utvikling. Dette har førtutvikling av entreprenørielle økosystemer bestående av nettverk, universiteter, myndigheter,støttetjenester, kapital og human kapital.
Denne masteroppgaven undersøker hvordan akademiske oppstartsbedrifter lykkes, i samsvarmed det norske innovasjonssystemet. Selv om den norske entreprenørskaps oginnovasjonspolitikken er tilrettelagt for at det skal være attraktivt å være en akademiskentreprenør, så er Norge avhengig av entreprenører som er villige til å utnytte disse fordelene.Dette forskningsprosjektet fokuserer derfor på hvordan akademiske entreprenørielle «team»strategisk planlegger for innovasjon.
Dette forskningsprosjektet undersøker egenskapene til vellykkede norske akademiskeoppstartsbedrifter, med et utvalg av fem oppstarter som har oppnådd suksess innen ett år etterat det entreprenørielle «teamet» ble uteksaminert fra sin mastergrad. Suksess i detteforskningsprosjektet er definert som at entreprenørene kan sikre sin egen sysselsetting gjennomlønn fra oppstartsbedriften.
Ved hjelp av kvalitativ metode finner dette forskningsprosjektet empiriske bevis som støtter atsammensetningen av akademiske entreprenørielle team er tverrfaglige og motivert avmuligheten til å kommersialisere sin egen kunnskap. Et annet empirisk funn er atkommunikasjon og kunnskapsdeling på tvers av det entreprenørielle «teamet» er viktig forstrategisk planlegging for innovasjon. Vellykkede akademiske oppstartsbedrifter har et nærtsamarbeid med kunder som er karakterisert av en tøff «go/kill» beslutningsprosess. Det sistefunnet i dette forskningsprosjektet viser at universitetet i entreprenørøkosystemet er viktig forakademiske oppstarter gjennom å få tilgang til kvalifisert human kapital, mentorer og fagligebidragsytere. Due to an increased focus on the importance of entrepreneurship and innovation in society,academic startups have become an essential contributor to local and regional growth. This, inturn, has led to a high increase of entrepreneurial ecosystems providing system componentssuch as networks, universities, government, professional and support services, capital, andtalent pool.
This paper explores how academic entrepreneurs, in correlation with the Norwegian innovationsystem, succeed with their startup. Even though the entrepreneurship and innovation policy ofNorway has many factors that indicate that it should be attractive to be an academicentrepreneur, Norway is dependent on entrepreneurs who in fact are willing to take advantageof these benefits. This research project, therefore, focus on how academic entrepreneurial teamsstructures strategic planning for innovation.
This research project examines the characteristics of successful Norwegian academic startups,with a selection of five startups who achieved success within one year after they had graduatedfrom their master's degrees. Success in this research project is defined as the entrepreneurialteam being able to secure their employment through salary from their startup.
Using qualitative method, this research project finds evidence that supports the notion that thecomposition of academic entrepreneurial teams is typically interdisciplinary and motivated bythe opportunity to commercialize their knowledge. Another empirical evidence is thatcommunication and education sharing across the entrepreneurial team is vital for strategicplanning for innovation. Also, successful academic startups have close cooperation withcustomers and a tough go/kill decision-making process. Another key finding of this researchproject is that the university in the entrepreneurial ecosystem is essential for academic startupsto access qualified human capital, mentors and professional contributors.