• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for geografi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

How to nurture innovation in academic startups – A qualitative study of successful academic startups

Klafstad, Simen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2297418.pdf (7.442Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610870
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for geografi [800]
Sammendrag
På grunn av økt fokus på entreprenørskap og innovasjon i samfunnet, har akademiske

oppstartsbedrifter blitt viktige bidragsytere til lokal og regional utvikling. Dette har ført

utvikling av entreprenørielle økosystemer bestående av nettverk, universiteter, myndigheter,

støttetjenester, kapital og human kapital.

Denne masteroppgaven undersøker hvordan akademiske oppstartsbedrifter lykkes, i samsvar

med det norske innovasjonssystemet. Selv om den norske entreprenørskaps og

innovasjonspolitikken er tilrettelagt for at det skal være attraktivt å være en akademisk

entreprenør, så er Norge avhengig av entreprenører som er villige til å utnytte disse fordelene.

Dette forskningsprosjektet fokuserer derfor på hvordan akademiske entreprenørielle «team»

strategisk planlegger for innovasjon.

Dette forskningsprosjektet undersøker egenskapene til vellykkede norske akademiske

oppstartsbedrifter, med et utvalg av fem oppstarter som har oppnådd suksess innen ett år etter

at det entreprenørielle «teamet» ble uteksaminert fra sin mastergrad. Suksess i dette

forskningsprosjektet er definert som at entreprenørene kan sikre sin egen sysselsetting gjennom

lønn fra oppstartsbedriften.

Ved hjelp av kvalitativ metode finner dette forskningsprosjektet empiriske bevis som støtter at

sammensetningen av akademiske entreprenørielle team er tverrfaglige og motivert av

muligheten til å kommersialisere sin egen kunnskap. Et annet empirisk funn er at

kommunikasjon og kunnskapsdeling på tvers av det entreprenørielle «teamet» er viktig for

strategisk planlegging for innovasjon. Vellykkede akademiske oppstartsbedrifter har et nært

samarbeid med kunder som er karakterisert av en tøff «go/kill» beslutningsprosess. Det siste

funnet i dette forskningsprosjektet viser at universitetet i entreprenørøkosystemet er viktig for

akademiske oppstarter gjennom å få tilgang til kvalifisert human kapital, mentorer og faglige

bidragsytere.
 
Due to an increased focus on the importance of entrepreneurship and innovation in society,

academic startups have become an essential contributor to local and regional growth. This, in

turn, has led to a high increase of entrepreneurial ecosystems providing system components

such as networks, universities, government, professional and support services, capital, and

talent pool.

This paper explores how academic entrepreneurs, in correlation with the Norwegian innovation

system, succeed with their startup. Even though the entrepreneurship and innovation policy of

Norway has many factors that indicate that it should be attractive to be an academic

entrepreneur, Norway is dependent on entrepreneurs who in fact are willing to take advantage

of these benefits. This research project, therefore, focus on how academic entrepreneurial teams

structures strategic planning for innovation.

This research project examines the characteristics of successful Norwegian academic startups,

with a selection of five startups who achieved success within one year after they had graduated

from their master's degrees. Success in this research project is defined as the entrepreneurial

team being able to secure their employment through salary from their startup.

Using qualitative method, this research project finds evidence that supports the notion that the

composition of academic entrepreneurial teams is typically interdisciplinary and motivated by

the opportunity to commercialize their knowledge. Another empirical evidence is that

communication and education sharing across the entrepreneurial team is vital for strategic

planning for innovation. Also, successful academic startups have close cooperation with

customers and a tough go/kill decision-making process. Another key finding of this research

project is that the university in the entrepreneurial ecosystem is essential for academic startups

to access qualified human capital, mentors and professional contributors.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit