Fritt skolevalg - er det egentlig fritt for alle? En casestudie av elevers valg av videregående skole ved fritt skolevalg i Stavanger
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610861Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for geografi [1131]
Sammendrag
Utdanningssystemet er blitt dratt mer i retning av et markedsstyrt samfunn. Fritt skolevalg er eninntaksordning som kom med markedsrettingen hvor intensjonen er basert på større valgfrihet ogrettferdighet. Når man ser på fritt skolevalg bør man også undersøke påvirkningen til valg ved frittskolevalg knyttet til segregering. Med dette som utgangspunkt ble studiens fokus rettet mot hvilkeforhold som påvirker elevene ved valg av videregående skole, og ut i fra dette kunne si noe omhvordan fritt skolevalg fungerer knyttet til valgfrihet og sosial utjevning.
Den teoretiske tilnærmingen baseres hovedsakelig på teori og tidligere forskning om valg ogbeslutninger, sosial ulikhet og ulike prinsipper som inntaksordninger kan baseres på vedintegrasjonsprinsipp og prestasjonsprinsipp. Oppgaven er en kvalitativ studie basert påfokusgruppediskusjon med elever som nylig har tatt valget om videregående skole. Utvalgetbaserer seg på 9 elever som går på offentlige videregående skoler i Stavanger hvor utvalget erhentet fra en skole med høyt karaktergjennomsnitt, og en skole med relativt laverekaraktergjennomsnitt. I tillegg er utvalget ulikt på de to skolene knyttet til sosial bakgrunn vedforeldres utdanning og etnisitet. Studien omfatter følgende forhold som kan vise seg å påvirkeskolevalget: karakterer, elevenes egen preferanse, foreldres påvirkning, venners påvirkning,avstand-reisetid, skolestruktur, skolens omdømme og veiledning. Enkelte andre forhold som viserseg å påvirke elevers valg av skole blir også diskutert.
Forhold som viser seg å ha påvirkning for skolevalget til elevene er forhold ved inntaksordningensom inntak ved karakterer, usikkerhet ved valg og informasjoninnhenting, i tillegg til elevenessosiale bakgrunn. Ut i fra de gitte forholdene viser det seg at påvirkningen varierer etter elevenesegne preferanser. Elevene i studien er derimot enige i at karakterer og sosialt miljø er de viktigsteforholdene for påvirkning. Det viser seg at elevenes karakterer og sosiale bakgrunn kan føre til atdet er ulik valgmulighet blant elevene, hvor de med lavest karakterer og foreldre med lavereutdanning kommer dårligst ut. Disse elevene viser til at de gjerne skulle hatt bedre karakterer ogkommet inn på andre skoler. I tillegg ser det ut til at karakterene til elevene, elevenes ulike valg uti fra sosial bakgrunn og søken etter likesinnede kan føre til en form for segregerende tendens somfølge av fritt skolevalg. Valgfrihet og sosial utjevning ved fritt skolevalg viser seg å værevalgfrihet for enkelte, mens den sosiale utjevningen uteblir ettersom inntaksordningen kan se ut tilå skape en form for segregerende tendens både ut i fra prestasjoner og sosial bakgrunn.
Denne studien må sees i lys av begrensninger som blant annet elevenes mulige ”forventede svar” ifokusgruppediskusjonen og lite utvalg som ikke gir rom for generalisering. The Norwegian education system has been drawn towards a more marked driven society. Withthis course of direction, free school choice was introduced with the intention of increasing pupilsfreedom of choice, as well as to create equal opportunities. When doing research on free schoolchoice one should also research the possibility for segregation. With this as a foundation, thefocus of this study is on the factors that affect pupils when choosing upper secondary school inorder to see how free school choice works in relation to freedom of choice and minimizing socialdifferences.
The theoretical approach is based primarily on theory and prior research on choices, socialdifferences and two different principles for intake systems. This is a qualitative study based onfocus groups of nine pupils attending upper secondary schools in Stavanger, who have all recentlygone through the process of choosing schools. The informants have been chosen from differentschools, one with a high-grade average and one with a lower grade average. This study comprisesthe following factors that may affect the pupils school choice: grades, the pupils preferences,influence by parents or friends, distance, the school structure, the schools reputation andcounselling. Other factors that seem to affect the pupil’s choice will also be discussed.
The factors that affect pupils school choice are factors regarding the intake system such as grades,uncertainty concerning choice and gathering of information in addition to the pupils socialbackground. The factors affecting the student’s school choice vary based on the pupils ownpreferences. But the pupils in the study agree that grades and the social environment were themain factors that affected their choice. In this study it shows that the pupils grades and their socialbackground leads to different ranges of choices where the pupils with the lowest grades andparents with little education are left with the smallest range of choice. These students indicate thatthey would like to have better grades and go to other schools. Due to free school choice the pupilsgrades, their different choices related to social background and search for like-minded pupils canlead to a type of segregation. Free school choice therefore seems to be a free choice for some, butnot for all. And may seem to lead to a type of segregation based on grades and social background.
This study must be seen in regards to limitations like, among others, the pupils possibly ”expectedanswers” in the focus group discussions, as well as a small range of informants, and can thereforenot make any generalizations.