dc.contributor.advisor | Jørgensen, Stig Halvard | |
dc.contributor.author | Erstad, Kamilla | |
dc.date.accessioned | 2019-08-25T14:07:15Z | |
dc.date.available | 2019-08-25T14:07:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610861 | |
dc.description.abstract | Utdanningssystemet er blitt dratt mer i retning av et markedsstyrt samfunn. Fritt skolevalg er en
inntaksordning som kom med markedsrettingen hvor intensjonen er basert på større valgfrihet og
rettferdighet. Når man ser på fritt skolevalg bør man også undersøke påvirkningen til valg ved fritt
skolevalg knyttet til segregering. Med dette som utgangspunkt ble studiens fokus rettet mot hvilke
forhold som påvirker elevene ved valg av videregående skole, og ut i fra dette kunne si noe om
hvordan fritt skolevalg fungerer knyttet til valgfrihet og sosial utjevning.
Den teoretiske tilnærmingen baseres hovedsakelig på teori og tidligere forskning om valg og
beslutninger, sosial ulikhet og ulike prinsipper som inntaksordninger kan baseres på ved
integrasjonsprinsipp og prestasjonsprinsipp. Oppgaven er en kvalitativ studie basert på
fokusgruppediskusjon med elever som nylig har tatt valget om videregående skole. Utvalget
baserer seg på 9 elever som går på offentlige videregående skoler i Stavanger hvor utvalget er
hentet fra en skole med høyt karaktergjennomsnitt, og en skole med relativt lavere
karaktergjennomsnitt. I tillegg er utvalget ulikt på de to skolene knyttet til sosial bakgrunn ved
foreldres utdanning og etnisitet. Studien omfatter følgende forhold som kan vise seg å påvirke
skolevalget: karakterer, elevenes egen preferanse, foreldres påvirkning, venners påvirkning,
avstand-reisetid, skolestruktur, skolens omdømme og veiledning. Enkelte andre forhold som viser
seg å påvirke elevers valg av skole blir også diskutert.
Forhold som viser seg å ha påvirkning for skolevalget til elevene er forhold ved inntaksordningen
som inntak ved karakterer, usikkerhet ved valg og informasjoninnhenting, i tillegg til elevenes
sosiale bakgrunn. Ut i fra de gitte forholdene viser det seg at påvirkningen varierer etter elevenes
egne preferanser. Elevene i studien er derimot enige i at karakterer og sosialt miljø er de viktigste
forholdene for påvirkning. Det viser seg at elevenes karakterer og sosiale bakgrunn kan føre til at
det er ulik valgmulighet blant elevene, hvor de med lavest karakterer og foreldre med lavere
utdanning kommer dårligst ut. Disse elevene viser til at de gjerne skulle hatt bedre karakterer og
kommet inn på andre skoler. I tillegg ser det ut til at karakterene til elevene, elevenes ulike valg ut
i fra sosial bakgrunn og søken etter likesinnede kan føre til en form for segregerende tendens som
følge av fritt skolevalg. Valgfrihet og sosial utjevning ved fritt skolevalg viser seg å være
valgfrihet for enkelte, mens den sosiale utjevningen uteblir ettersom inntaksordningen kan se ut til
å skape en form for segregerende tendens både ut i fra prestasjoner og sosial bakgrunn.
Denne studien må sees i lys av begrensninger som blant annet elevenes mulige ”forventede svar” i
fokusgruppediskusjonen og lite utvalg som ikke gir rom for generalisering. | |
dc.description.abstract | The Norwegian education system has been drawn towards a more marked driven society. With
this course of direction, free school choice was introduced with the intention of increasing pupils
freedom of choice, as well as to create equal opportunities. When doing research on free school
choice one should also research the possibility for segregation. With this as a foundation, the
focus of this study is on the factors that affect pupils when choosing upper secondary school in
order to see how free school choice works in relation to freedom of choice and minimizing social
differences.
The theoretical approach is based primarily on theory and prior research on choices, social
differences and two different principles for intake systems. This is a qualitative study based on
focus groups of nine pupils attending upper secondary schools in Stavanger, who have all recently
gone through the process of choosing schools. The informants have been chosen from different
schools, one with a high-grade average and one with a lower grade average. This study comprises
the following factors that may affect the pupils school choice: grades, the pupils preferences,
influence by parents or friends, distance, the school structure, the schools reputation and
counselling. Other factors that seem to affect the pupil’s choice will also be discussed.
The factors that affect pupils school choice are factors regarding the intake system such as grades,
uncertainty concerning choice and gathering of information in addition to the pupils social
background. The factors affecting the student’s school choice vary based on the pupils own
preferences. But the pupils in the study agree that grades and the social environment were the
main factors that affected their choice. In this study it shows that the pupils grades and their social
background leads to different ranges of choices where the pupils with the lowest grades and
parents with little education are left with the smallest range of choice. These students indicate that
they would like to have better grades and go to other schools. Due to free school choice the pupils
grades, their different choices related to social background and search for like-minded pupils can
lead to a type of segregation. Free school choice therefore seems to be a free choice for some, but
not for all. And may seem to lead to a type of segregation based on grades and social background.
This study must be seen in regards to limitations like, among others, the pupils possibly ”expected
answers” in the focus group discussions, as well as a small range of informants, and can therefore
not make any generalizations. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fritt skolevalg - er det egentlig fritt for alle? En casestudie av elevers valg av videregående skole ved fritt skolevalg i Stavanger | |
dc.type | Master thesis | |