Stabilitetsvurdering av fjellskjæring i Roald Amundsens vei
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610483Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven omhandler temaet ingeniørgeologi og tar for seg en fjellskjæring i Roald Amundsensvei i Trondheim. Det har i denne skjæringen blitt observert store isdannelser og nedfall avblokker. Grunnet dens umiddelbare nærhet til bilvei vurderes skjæringen derfor som utrygg.Formålet med oppgaven er at gruppen skal vurdere stabiliteten i fjellskjæringen ved å utføre ulikeingeniørgeologiske undersøkelser og stabilitetsanalyser. Dette arbeidet har resultert i et forslag tilen sikringsplan for fjellskjæringen.
I felt har det blitt foretatt visuelle observasjoner, strøk- og fallmålinger, Schmidt-hammermålinger,ruhetsmålinger og innhenting av prøvemateriale for bruk til laboratorieundersøkelser. Fra prøvematerialetble det boret ut kjerneprøver for å undersøke bergartens egenskaper i form av blantannet densitet og tyngdetetthet, enaksial trykkstyrke og friksjonsevne.Ved hjelp av observasjoner og resultater fra felt- og laboratorieundersøkelser ble det gjennomførtlikevektsberegning med partialfaktormetoden, og en mer omfattende stabilitetsanalyse av en antattustabil kile i skjæringen. I tillegg ble det utført en stereografisk analyse for å beregne kilens fallog fallretning. For å illustrere orienteringen til sprekkesystemene ellers i skjæringen ble detutarbeidet en sprekkerose på bakgrunn av strøk- og fallmålingene.
Undersøkelser rundt den antatt ustabile kilen resulterte i større drivende enn stabiliserende krefterfor et todimensjonalt snitt, og en sikkerhetsfaktor på 1,4 ved analyse av kilen. Det foreslås åbenytte bolter for å hindre en eventuell utglidning. For å bedre sikkerheten rundt skjæringenbør det utføres en manuell spettrensk. Illustrasjon og analyse av skjæringens sprekkesystemerviser at de er orientert slik at fremtidige nedfall av steinblokker vil kunne havne i veibanen. Detses derfor som hensiktsmessig å bolte sporadisk rundt om i skjæringen for å unngå fremtidigenedfall. Et steinsprangnett vil også være gunstig for dette problemet, i tillegg vil et slikt nettredusere risiko knyttet til isdannelser. I felt har det blitt observert vegetasjon som kan påvirkeskjæringsstabiliteten. Fjerning av vegetasjon vil minske vannmengdene og hindre rotsprengning.Det anbefales i tillegg å lede bort overskuddsvann og regnvann ved hjelp av en drenskanal påtoppen av skjæringen.
Sikringstiltakene ses på som nødvendig for at fjellskjæringen skal tilfredsstille funksjonskrav tilskjæringer og skråninger i berg gitt i Statens Vegvesens håndbok N200. Ved gjennomføring av deforeslåtte sikringstiltakene vil forbipasserende trafikanter få større trygghet rundt ferdsel i RoaldAmundsens vei. This thesis deals with the subject of engineering geology and considers a rock slope located atRoald Amundsens vei in Trondheim. Large ice formation and deposition of blocks have beenobserved in this slope. Due to its immediate proximity to the road, the intersection is thereforeconsidered unsafe. The purpose of the task is for the group to evaluated the stability of the slopeby performing various engineering geological investigations, as well as stability analyzes. Thishave resulted in a proposed security plan for the rock slope at hand.
In fields, visual observations, strike and dip measurements, Schmidt-hammer measurements androughness measurements were carried out. Additionally, sample material for use in laboratorystudies were obtained. From the sample material, core samples were drilled to investigate theproperties of the rock, as density and specific weight, uniaxial compressive strength and frictionability.
Based on observations and results from the field and laboratory studies, equilibrium calculationwas performed using the partial factor method, as well as a more comprehensive stability analysisof an assumed unstable wedge in the slope. In addition, a stereographic analysis was performedto calculate the wedge’s dip and dip direction. To illustrate the orientation of the joint systems inthe intersection, a joint rose was designed based on the strike and dip measurements.Investigations of the supposedly unstable wedge resulted in greater drift than stabilizing forces fora two-dimensional section, and a safety factor of 1.4 when analyzing the wedge. It is proposedto use bolts to prevent any possible slippage. In order to improve the safety around the slope, amanual scaling should be carried out. Illustration and analysis of the slope’s jonit systems showthat their orientation allows for future deposition of stone blocks to possibly end up at the road.To prevent future fallout, it is considered appropriate to bolt occasionally around the slope. Rockprotection mesh will also be beneficial to prevent this, as it will reduce the risk associated withice formation. In fields, it has been observed vegetation which can affect the stability of the slope.Hence, removing vegetation is recommended, as it will reduce the amount of water and preventrock explosion. It is further recommended to remove excess water, as well as rainwater, using adrainage channel at the top of the slope.
The safety measures are considered necessary for the rock slope to satisfy functional requirementsfor rock slopes according to Statens Vegvesens manual N200. When implementing the proposedsecurity measures, passers-by will feel a greater safety when going through Roald Amundsensvei.