Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKobberstad, Nils
dc.contributor.authorHøgstad, Anita
dc.contributor.authorStøre, Solvor
dc.contributor.authorTeien, Christine
dc.date.accessioned2019-08-23T14:10:00Z
dc.date.available2019-08-23T14:10:00Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610467
dc.description.abstractHensikten med prosjektoppgaven har vært å undersøke omstendighetene rundt etablering av nytt kollektivknutepunkt og omgjøring av krysset mellom Østre Rosten og Sentervegen på Tiller. Miljøpakken har kommet med et planforslag hvor dagens signalregulerte X-kryss byttes ut med rundkjøring. I planene skal i tillegg Sentervegen få en midtstilt holdeplass og et noe uvanlig kjøremønster for kollektivtransporten. Gruppen har gjennom oppgaven hatt størst fokus på å undersøke om denne rundkjøringen vil være det beste alternativet. I en analyse av dagens situasjon har det kommet frem at Prosjektkrysset og området rundt preges av mye biltrafikk og utfordringer knyttet til myke trafikanter. Overgangsbroer bidrar til å skille myke trafikanter fra kjøreplanet, men ikke alle benytter disse. Fremtidige planer om at Tiller skal bli et mer urbant sentrum tyder også på at antallet myke trafikanter i området vil øke. Sammen med en økt andel busser mener derfor gruppen at ivaretakelse av denne trafikantgruppen bør være sentral i prosjektet. Gjennom en litteraturstudie og analyse av lignende kryss i Trondheim har gruppen kommet frem til at rundkjøring vil være den beste krysstypen. Dette i likhet med Miljøpakkens forslag. Valget er basert på trafikksikkerhet og trafikkavvikling, men også sett i sammenheng med resten av utbyggingen i Sentervegen. Krysstypen er ikke utelukkende bra for myke trafikanter, men ved en bedre tilrettelegging i Sentervegen kan dette være med på å bedre trafikantgruppens sikkerhet. For å tilrettelegge bedre for myke trafikanter har gruppen utarbeidet et eget planforslag ved hjelp av tegneprogrammet AutoCAD. Her har gruppen benyttet Miljøpakkens tegning som utgangspunkt og endret på utformingen i og rundt Sentervegen. Sentrale trekk ved gruppens forslag er bilfri gate i Sentervegen, mer oversiktlige gangfelt og en lengre plattform som har plass til flere busser samtidig. Oppgaven har vært krevende da det har utviklet seg til å bli et noe omstridt prosjekt. Byggingen av Tillerterminalen med tilhørende rundkjøring har blitt utsatt på grunn av usikkerhet knyttet til trafikksikkerhet. Det er fattet misnøye med planen som foreligger og det er usikkert når byggingen vil kunne gjennomføres. Gruppen er dermed spent på utviklingen videre i prosjektet og har tro på eget løsningsforslag.
dc.description.abstractThe purpose of this project has been to investigate the circumstances concerning establishment of the new main junction at Tiller and the new intersection between Østre Rosten and Sentervegen. Miljøpakken has come up with a planning proposal where today’s signal regulated X-cross will be exchanged for a roundabout. The plan involves a bus stop in the senter of the road, which causes a rare driving pattern for public transportation. The group’s main focus through this project has been to investigate whether a roundabout is the best alternative. In an analysis of today’s situation, the results presented the intersection as trafficked and challenging concerning pedestrians. Footbridges contributes to the separation of road traffic and pedestrians but aren’t used by everybody. Future plans for Tiller show an urban solution, which indicates more pedestrians and buses. The group suggests that the safety of pedestrians should be a central part in the project. Through literary study and analysis of similar intersections in Trondheim, the group has concluded that a roundabout is a better solution for this intersection both in terms of traffic safety and traffic management. This is also a better solution regarding the rest of the development in Sentervegen. This type of intersection isn’t exclusively a good solution regarding pedestrians, but a better arrangement throughout the Sentervegen can contribute to enhance their traffic safety. The group has made a planning proposal in favor of the pedestrians by using the drawing program AutoCAD. The group used Miljøpakkens plan as a base and changed the formation around Sentervegen. The group suggests a car-free street in Sentervegen, a longer bus stop that can manage several buses at the same time, and clear pedestrian crossings. As the project has developed to be somewhat disputed, this thesis has been demanding. The construction of Tillerterminalen and the associated roundabout has been delayed due to uncertainty related to traffic safety. The present plan is dissatisfactory, and it is uncertain when the construction can carry out. The group is excited about the future progress in the project and believes in its own compilation of the project area.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering av to krysstyper i forbindelse med ny metrobussholdeplass på Tiller
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel