dc.contributor.advisor | Røkenes, Fredrik Mørk | |
dc.contributor.author | Christoffersen, Even | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:09:15Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:09:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610434 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å utforske et omvendt undervisningsopplegg og om dette
undervisningsopplegget kunne utvikle språkbevissthet og være en kilde til språkengasjement.
I denne studien deltok en ungdomsskoleklasse av 29 elever i et omvendt
undervisningsopplegg om grammatikkundervisning i engelsk. Forskningsmetoden anvendt i
dette prosjektet er designbasert forskning, og prosjektet gikk gjennom to sykluser på fire uker.
Resultatene viser at elevene viser indikasjoner på at de har både utviklet språkbevissthet, men
også anvendt språkbevissthet i læringen. Elevene vise også tegn på å ha vært engasjerte med
språk. Denne undervisningsmetoden for grammatikkundervisning åpner for et elevsentrert
klasserom, som kan være fordelaktig for språklæring generelt. Videre forskning på området
bør fokusere på hvilke resultater denne tilnærmingen gir sammenlignet med andre
tilnærminger for grammatikkundervisning, samt om undervisningsopplegget kan benyttes
også for andre temaer innenfor engelskfaget. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to explore a flipped classroom approach to teaching grammar,
and if this approach could help develop language awareness and foster engagement with
language. In this study one Norwegian EFL lower secondary class of 29 pupils were subject
to a flipped approach to grammar teaching. This research project utilises a design-based
research approach, featuring two iterations, each spanning a four-week period. The results
showed that the pupils exhibited signs of developing language awareness and using language
awareness in their language learning. The pupils also showed signs of being engaged with
language. This approach to grammar teaching enables a learner-focused approach, which can
be beneficial to language acquisition in general. Additional research on the area should
explore how this approach compares to other methods for teaching grammar, as well as
whether this approach can be used for other topics within EFL teaching. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Flipping the Flip - A Flipped Classroom Approach to Language Awareness and Engagement With Language | |
dc.type | Master thesis | |