Flipping the Flip - A Flipped Classroom Approach to Language Awareness and Engagement With Language
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610434Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Formålet med denne studien var å utforske et omvendt undervisningsopplegg og om detteundervisningsopplegget kunne utvikle språkbevissthet og være en kilde til språkengasjement.I denne studien deltok en ungdomsskoleklasse av 29 elever i et omvendtundervisningsopplegg om grammatikkundervisning i engelsk. Forskningsmetoden anvendt idette prosjektet er designbasert forskning, og prosjektet gikk gjennom to sykluser på fire uker.Resultatene viser at elevene viser indikasjoner på at de har både utviklet språkbevissthet, menogså anvendt språkbevissthet i læringen. Elevene vise også tegn på å ha vært engasjerte medspråk. Denne undervisningsmetoden for grammatikkundervisning åpner for et elevsentrertklasserom, som kan være fordelaktig for språklæring generelt. Videre forskning på områdetbør fokusere på hvilke resultater denne tilnærmingen gir sammenlignet med andretilnærminger for grammatikkundervisning, samt om undervisningsopplegget kan benyttesogså for andre temaer innenfor engelskfaget. The purpose of this study was to explore a flipped classroom approach to teaching grammar,and if this approach could help develop language awareness and foster engagement withlanguage. In this study one Norwegian EFL lower secondary class of 29 pupils were subjectto a flipped approach to grammar teaching. This research project utilises a design-basedresearch approach, featuring two iterations, each spanning a four-week period. The resultsshowed that the pupils exhibited signs of developing language awareness and using languageawareness in their language learning. The pupils also showed signs of being engaged withlanguage. This approach to grammar teaching enables a learner-focused approach, which canbe beneficial to language acquisition in general. Additional research on the area shouldexplore how this approach compares to other methods for teaching grammar, as well aswhether this approach can be used for other topics within EFL teaching.