dc.contributor.advisor | Eikeseth,Unni | |
dc.contributor.advisor | Johansen, Kristel Bye | |
dc.contributor.author | Stokke, Ine Bolme | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:09:04Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:09:04Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610418 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien er å se på hvordan uteundervisning er med på å påvirke
læringsutbyttet hos elevene. Dette gjøres med utgangspunkt i problemstillingen: «Hva mener
lærere om læringsutbyttet hos elevene ved bruk av uteundervisning i naturfag?». Studien er i
tillegg relevant for å øke bevisstheten rundt uteundervisning. Spesielt er dette viktig når det er
en målsetting i den nye læreplanen som kommer i 2020, at det skal bli et større fokus på
praktisk undervisning og mer vekt på opplæring ute i naturen.
Utvalget i denne studien besto av fire naturfagslærere som jobber i barneskolen ved to ulike
trondheimsskoler. Studien er en kvalitativ undersøkelse hvor det er innhentet data og
informasjon gjennom intervju av utvalget. Disse dataene er analysert gjennom tematisk
analyse og videre knyttet opp mot relevant teori. Gjennom studien kommer det fram at
informantene mener at uteundervisning er et godt bidrag i tillegg til vanlig
klasseromsundervisning for å øke læringsutbyttet til elevene. En forutsetning er da at det er
godt planlagt med for- og etterarbeid. Det er lite forskning på hvordan uteundervisning direkte
påvirker læringsutbyttet hos elevene. Likevel belyser denne studien flere faktorer som
kommer av uteundervisning og som kan spille en rolle når det kommer til læringsutbyttet til
elvene. Ut ifra informantenes syn på, og erfaring med, uteundervisning i denne studien, er det
grunn til å tro at uteundervisning er kommet for å bli og at det er et viktig bidrag i skoleverket
framover. | |
dc.description.abstract | The purpose of this paper is to investigate how outdoor education helps to influence the
students learning outcome. The investigation has been performed to determine: "What do
teachers think about the students learning outcome when using outdoor education in natural
science?". This paper is in addition relevant for raising awareness of outdoor education. This
is especially important when there is an objective in the new curriculum that comes in 2020
that there will be a greater focus on practical teaching and more emphasis on outdoor
education.
The paper is a qualitative study where data and information have been obtained through
interviews of four natural science primary school teachers, from two different schools in the
Trondheim area. The data was analyzed through thematic analysis and further linked to
relevant theory. The paper shows that all the interview objects have the opinion that outdoor
education it is a good contribution in addition to regular classroom teaching increase the
students learning outcomes. One prerequisite is that the outdoor education is well planned
with pre- and post-work. It does not exist much research regarding how outdoor education
directly affects the students learning outcome. Nevertheless, this study highlights several
factors that come from outdoor education and can make a difference when it gets down to the
learning outcome of the students. Based on the interviewed teachers views of and experiences
with outdoor education, there is reason to believe that outdoor education will be an important
contribution to the way of teaching in the future. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Uteundervisning i naturfag | |
dc.type | Bachelor thesis | |