Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeseth,Unni
dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.authorStokke, Ine Bolme
dc.date.accessioned2019-08-23T14:09:04Z
dc.date.available2019-08-23T14:09:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610418
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å se på hvordan uteundervisning er med på å påvirke læringsutbyttet hos elevene. Dette gjøres med utgangspunkt i problemstillingen: «Hva mener lærere om læringsutbyttet hos elevene ved bruk av uteundervisning i naturfag?». Studien er i tillegg relevant for å øke bevisstheten rundt uteundervisning. Spesielt er dette viktig når det er en målsetting i den nye læreplanen som kommer i 2020, at det skal bli et større fokus på praktisk undervisning og mer vekt på opplæring ute i naturen. Utvalget i denne studien besto av fire naturfagslærere som jobber i barneskolen ved to ulike trondheimsskoler. Studien er en kvalitativ undersøkelse hvor det er innhentet data og informasjon gjennom intervju av utvalget. Disse dataene er analysert gjennom tematisk analyse og videre knyttet opp mot relevant teori. Gjennom studien kommer det fram at informantene mener at uteundervisning er et godt bidrag i tillegg til vanlig klasseromsundervisning for å øke læringsutbyttet til elevene. En forutsetning er da at det er godt planlagt med for- og etterarbeid. Det er lite forskning på hvordan uteundervisning direkte påvirker læringsutbyttet hos elevene. Likevel belyser denne studien flere faktorer som kommer av uteundervisning og som kan spille en rolle når det kommer til læringsutbyttet til elvene. Ut ifra informantenes syn på, og erfaring med, uteundervisning i denne studien, er det grunn til å tro at uteundervisning er kommet for å bli og at det er et viktig bidrag i skoleverket framover.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to investigate how outdoor education helps to influence the students learning outcome. The investigation has been performed to determine: "What do teachers think about the students learning outcome when using outdoor education in natural science?". This paper is in addition relevant for raising awareness of outdoor education. This is especially important when there is an objective in the new curriculum that comes in 2020 that there will be a greater focus on practical teaching and more emphasis on outdoor education. The paper is a qualitative study where data and information have been obtained through interviews of four natural science primary school teachers, from two different schools in the Trondheim area. The data was analyzed through thematic analysis and further linked to relevant theory. The paper shows that all the interview objects have the opinion that outdoor education it is a good contribution in addition to regular classroom teaching increase the students learning outcomes. One prerequisite is that the outdoor education is well planned with pre- and post-work. It does not exist much research regarding how outdoor education directly affects the students learning outcome. Nevertheless, this study highlights several factors that come from outdoor education and can make a difference when it gets down to the learning outcome of the students. Based on the interviewed teachers views of and experiences with outdoor education, there is reason to believe that outdoor education will be an important contribution to the way of teaching in the future.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUteundervisning i naturfag
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel