dc.contributor.advisor | Brendløkken, Tone. | |
dc.contributor.author | Krogstad, Astrid. | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:08:33Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:08:33Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610375 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven forsker på hvordan lærerne på barneskolen arbeider med å forebygge
psykiske plager, og hvordan de fremmer god psykisk helse hos elevene. På bakgrunn av dette
ble tittelen på oppgaven min: Se meg – vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging av
psykiske plager i barneskolen. I oppgavens teoretiske del redegjøres det blant annet for
viktige tema og begrep, slik som psykisk helse, forebygging av psykiske plager, livsmestring i
skolen og helsefremmende arbeid. Oppgavens tema er elevenes psykiske helse, der
problemstillingen min ble: Hvordan arbeider lærere på barneskolen med å forebygge
psykiske plager, og fremme god psykisk helse hos elevene? Metoden som er benyttet for å
belyse problemstillingen er et kvalitativt skriftlig intervju. To kontaktlærere fra to ulike
barneskoler besvarte mitt skriftlige intervju. Jeg valgte å skrive analyse og drøftingsdelen
sammen, der jeg drøfter empirien min opp mot den utvalgte teorien. Dette datamaterialet er
blitt drøftet i lys av teori og litteratur basert på blant annet Ungdatarapporten 2018 gjort av
Anders Bakken, Marit Uthus, Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, Arne
Holte, Mette Ystgaard, Jan Spurkeland m.fl. Ved å se nærmere på de ulike resultatene fra det
skriftlige intervjuet finner jeg gjennom drøftingen at lærerne har en god formening om
hvordan man bør arbeide for å forebygge psykiske plager. Ut ifra denne bacheloroppgaven
kan det tenkes at relasjonsbygging, mestringsforventninger og ulike tiltak som Zippys venner,
er veien man som lærer må gå for å skape en helsefremmende skole, med minst mulig
psykiske plager hos elevene. | |
dc.description.abstract | This assignment investigates how teachers in primary school work to prevent mental illness,
and how they promote good mental health among the students. On this basis the title of my
assignment is: see me, be my one. A qualitative analysis of the prevention of mental illness in
primary school. In the theoretical part, it is explained important topics and concepts, such as
mental health, prevention of mental health problems, coping with life and working health
promotion. The theme of the task is the student’s mental health, where my problem became:
How do primary school teachers work to prevent mental illness, and promote good mental
health among students? The method used to elucidate the issue is a qualitative written
interview. Two teachers from two different primary schools answered my written interview. I
chose to write analysis and the discussion section together, where I discuss my empirical
evidence against the chosen theory. This data has been discussed in light of theory and
literature based on “Ungdatarapporten 2018 written by Anders Bakken”, Marit Uthus, Einar
M. Skaalvik and Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, Arne Holte, Mette Ystgaard and Jan
Spurkeland to mention someone. By looking more closely at the different results from the
written interview, I find through the discussion that the teachers have good intentions on how
to work to prevent mental suffering. Based on this bachelor assignment, it is conceivable that
relationship building, self-efficacy and various measures such as Zippy`s friends is the way a
teacher must go to create a health-promoting school, with the least possible psychological
problems with the students. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Se meg - vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging av psykiske plager i barneskolen. | |
dc.type | Bachelor thesis | |