Show simple item record

dc.contributor.advisorBrendløkken, Tone.
dc.contributor.authorKrogstad, Astrid.
dc.date.accessioned2019-08-23T14:08:33Z
dc.date.available2019-08-23T14:08:33Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610375
dc.description.abstractDenne oppgaven forsker på hvordan lærerne på barneskolen arbeider med å forebygge psykiske plager, og hvordan de fremmer god psykisk helse hos elevene. På bakgrunn av dette ble tittelen på oppgaven min: Se meg – vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging av psykiske plager i barneskolen. I oppgavens teoretiske del redegjøres det blant annet for viktige tema og begrep, slik som psykisk helse, forebygging av psykiske plager, livsmestring i skolen og helsefremmende arbeid. Oppgavens tema er elevenes psykiske helse, der problemstillingen min ble: Hvordan arbeider lærere på barneskolen med å forebygge psykiske plager, og fremme god psykisk helse hos elevene? Metoden som er benyttet for å belyse problemstillingen er et kvalitativt skriftlig intervju. To kontaktlærere fra to ulike barneskoler besvarte mitt skriftlige intervju. Jeg valgte å skrive analyse og drøftingsdelen sammen, der jeg drøfter empirien min opp mot den utvalgte teorien. Dette datamaterialet er blitt drøftet i lys av teori og litteratur basert på blant annet Ungdatarapporten 2018 gjort av Anders Bakken, Marit Uthus, Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, Arne Holte, Mette Ystgaard, Jan Spurkeland m.fl. Ved å se nærmere på de ulike resultatene fra det skriftlige intervjuet finner jeg gjennom drøftingen at lærerne har en god formening om hvordan man bør arbeide for å forebygge psykiske plager. Ut ifra denne bacheloroppgaven kan det tenkes at relasjonsbygging, mestringsforventninger og ulike tiltak som Zippys venner, er veien man som lærer må gå for å skape en helsefremmende skole, med minst mulig psykiske plager hos elevene.
dc.description.abstractThis assignment investigates how teachers in primary school work to prevent mental illness, and how they promote good mental health among the students. On this basis the title of my assignment is: see me, be my one. A qualitative analysis of the prevention of mental illness in primary school. In the theoretical part, it is explained important topics and concepts, such as mental health, prevention of mental health problems, coping with life and working health promotion. The theme of the task is the student’s mental health, where my problem became: How do primary school teachers work to prevent mental illness, and promote good mental health among students? The method used to elucidate the issue is a qualitative written interview. Two teachers from two different primary schools answered my written interview. I chose to write analysis and the discussion section together, where I discuss my empirical evidence against the chosen theory. This data has been discussed in light of theory and literature based on “Ungdatarapporten 2018 written by Anders Bakken”, Marit Uthus, Einar M. Skaalvik and Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, Arne Holte, Mette Ystgaard and Jan Spurkeland to mention someone. By looking more closely at the different results from the written interview, I find through the discussion that the teachers have good intentions on how to work to prevent mental suffering. Based on this bachelor assignment, it is conceivable that relationship building, self-efficacy and various measures such as Zippy`s friends is the way a teacher must go to create a health-promoting school, with the least possible psychological problems with the students.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSe meg - vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging av psykiske plager i barneskolen.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record