Se meg - vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging av psykiske plager i barneskolen.
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3692]
Abstract
Denne oppgaven forsker på hvordan lærerne på barneskolen arbeider med å forebyggepsykiske plager, og hvordan de fremmer god psykisk helse hos elevene. På bakgrunn av detteble tittelen på oppgaven min: Se meg – vær min ene. En kvalitativ analyse om forebygging avpsykiske plager i barneskolen. I oppgavens teoretiske del redegjøres det blant annet forviktige tema og begrep, slik som psykisk helse, forebygging av psykiske plager, livsmestring iskolen og helsefremmende arbeid. Oppgavens tema er elevenes psykiske helse, derproblemstillingen min ble: Hvordan arbeider lærere på barneskolen med å forebyggepsykiske plager, og fremme god psykisk helse hos elevene? Metoden som er benyttet for åbelyse problemstillingen er et kvalitativt skriftlig intervju. To kontaktlærere fra to ulikebarneskoler besvarte mitt skriftlige intervju. Jeg valgte å skrive analyse og drøftingsdelensammen, der jeg drøfter empirien min opp mot den utvalgte teorien. Dette datamaterialet erblitt drøftet i lys av teori og litteratur basert på blant annet Ungdatarapporten 2018 gjort avAnders Bakken, Marit Uthus, Einar M. Skaalvik og Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, ArneHolte, Mette Ystgaard, Jan Spurkeland m.fl. Ved å se nærmere på de ulike resultatene fra detskriftlige intervjuet finner jeg gjennom drøftingen at lærerne har en god formening omhvordan man bør arbeide for å forebygge psykiske plager. Ut ifra denne bacheloroppgavenkan det tenkes at relasjonsbygging, mestringsforventninger og ulike tiltak som Zippys venner,er veien man som lærer må gå for å skape en helsefremmende skole, med minst muligpsykiske plager hos elevene. This assignment investigates how teachers in primary school work to prevent mental illness,and how they promote good mental health among the students. On this basis the title of myassignment is: see me, be my one. A qualitative analysis of the prevention of mental illness inprimary school. In the theoretical part, it is explained important topics and concepts, such asmental health, prevention of mental health problems, coping with life and working healthpromotion. The theme of the task is the student’s mental health, where my problem became:How do primary school teachers work to prevent mental illness, and promote good mentalhealth among students? The method used to elucidate the issue is a qualitative writteninterview. Two teachers from two different primary schools answered my written interview. Ichose to write analysis and the discussion section together, where I discuss my empiricalevidence against the chosen theory. This data has been discussed in light of theory andliterature based on “Ungdatarapporten 2018 written by Anders Bakken”, Marit Uthus, EinarM. Skaalvik and Sidsel Skaalvik, Albert Bandura, Arne Holte, Mette Ystgaard and JanSpurkeland to mention someone. By looking more closely at the different results from thewritten interview, I find through the discussion that the teachers have good intentions on howto work to prevent mental suffering. Based on this bachelor assignment, it is conceivable thatrelationship building, self-efficacy and various measures such as Zippy`s friends is the way ateacher must go to create a health-promoting school, with the least possible psychologicalproblems with the students.