dc.contributor.advisor | Megaard, Trygve | |
dc.contributor.author | Johansen, Frida | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:08:24Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:08:24Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610358 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne oppgaven var å se på hvordan man kan fremme elevers kunnskap om
spredning av fremmede fiskearter og dets påvirkning på det biologiske mangfoldet, for elever
til 5.-7. trinn. Jeg har valgt å samle inn elevarbeid samt observasjoner.
For å svare på denne problemstillingen har jeg gjennomført et undervisningsopplegg til en 5.-
7. klasse. I denne oppgaven har jeg analysert både samtaler og tekster som ble produsert
underveis i undervisningsøktene, og drøftet om det har vært med på å fremme elevenes
kunnskap.
Gjennom teori, resultat og drøfting, har jeg funnet ut at det er mye læring i utforskende
samtaler, og at en som lærer kan la elevene lære mye ved å stille åpne, rike spørsmål. Jeg har
også sett at uteundervisning burde vært en del av dette undervisningsopplegget, for at elevene
muligens kunne fått et enda større utbytte.
Ved å drøfte teorien opp mot mine analyser, har jeg fått mange nyttige erfaringer som jeg vil
ta med meg videre i læreryrket. | |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to look at how to promote pupils' knowledge of the spread of
foreign fish species and its impact on biodiversity, for pupils in 5th to 7th. grade. I have
chosen to collect student work and do observations.
To answer this problem I have completed a teaching session in a classroom consisting of 5th
to 7th. grade. In this thesis I have analyzed both conversations and texts that were produced
along the way in the teaching sessions, and discussed whether it has helped to promote the
students' knowledge.
Through theory, results and discussion, I have found that there is a lot of learning in
exploratory conversations and that a teacher can let students learn a lot by asking open, rich
questions. I have also seen that outdoor education should have been part of this teaching
program, in order for students to have an even greater benefit.
By discussing the theory against my analysis, I have gained many useful experiences that I
will take with me further in the teaching profession. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fremmede fiskearter og bærekraftig utvikling | |
dc.type | Bachelor thesis | |