Fremmede fiskearter og bærekraftig utvikling
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610358Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven var å se på hvordan man kan fremme elevers kunnskap omspredning av fremmede fiskearter og dets påvirkning på det biologiske mangfoldet, for elevertil 5.-7. trinn. Jeg har valgt å samle inn elevarbeid samt observasjoner.For å svare på denne problemstillingen har jeg gjennomført et undervisningsopplegg til en 5.-7. klasse. I denne oppgaven har jeg analysert både samtaler og tekster som ble produsertunderveis i undervisningsøktene, og drøftet om det har vært med på å fremme eleveneskunnskap.Gjennom teori, resultat og drøfting, har jeg funnet ut at det er mye læring i utforskendesamtaler, og at en som lærer kan la elevene lære mye ved å stille åpne, rike spørsmål. Jeg harogså sett at uteundervisning burde vært en del av dette undervisningsopplegget, for at elevenemuligens kunne fått et enda større utbytte.Ved å drøfte teorien opp mot mine analyser, har jeg fått mange nyttige erfaringer som jeg vilta med meg videre i læreryrket. The purpose of this thesis was to look at how to promote pupils' knowledge of the spread offoreign fish species and its impact on biodiversity, for pupils in 5th to 7th. grade. I havechosen to collect student work and do observations.To answer this problem I have completed a teaching session in a classroom consisting of 5thto 7th. grade. In this thesis I have analyzed both conversations and texts that were producedalong the way in the teaching sessions, and discussed whether it has helped to promote thestudents' knowledge.Through theory, results and discussion, I have found that there is a lot of learning inexploratory conversations and that a teacher can let students learn a lot by asking open, richquestions. I have also seen that outdoor education should have been part of this teachingprogram, in order for students to have an even greater benefit.By discussing the theory against my analysis, I have gained many useful experiences that Iwill take with me further in the teaching profession.