dc.contributor.advisor | Bungum, Berit | |
dc.contributor.author | Gaasø, Sara Eline | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:07:51Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:07:51Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610311 | |
dc.description.abstract | Reformer og politiske styringsdokumenter legger føringer for undervisningen i den norske
skole. Kunnskapsløftet (LK06) er den gjeldende læreplanen, men den skal fornyes innen
høsten 2020 og dette arbeidet blir omtalt som fagfornyelsen. Den politiske prosessen med
fagfornyelsen har vært uvanlig åpen for allmenn påvirkning gjennom hele løpet. Det har vært
flere høringsrunder på overordnet del, kjerneelementene, og nå læreplanene i fag, der alle som
føler de har noe å tilføye kan sende inn høringsforslag. Det har derfor vært en gylden
mulighet for lærere og ansatte i skolen til å påvirke styringsdokumentene som legger
grunnlaget for undervisningspraksisen. Lærerne er også den viktigste faktoren for hvordan
reformer realiseres i skolen, og det er derfor viktig å forstå hvordan disse møter reformer og
hvilke muligheter og utfordringer de ser.
I forbindelse med fagfornyelsen ønsket jeg å undersøke problemstillingen ”Hvilke
utfordringer og muligheter mener naturfagslærere kommer med fagfornyelsen?”. For å
besvare problemstillingen tok jeg et kvalitativt utgangspunkt og benyttet metoden
semistrukturerte forskningsintervju. Jeg intervjuet 5 naturfagslærere fra ungdomstrinnet.
Resultatene viser til at en utfordring informantene ser for seg vil dukke opp er å få nok tid til å
sette seg inn i fagfornyelsen, og å skape en felles kultur på skolene. Andre utfordringer er
planlegging av hvordan innføringen skal gjennomføres, behovet for mer ressurser, og
lærernes holdninger til endring av undervisningspraksis. De gjentakende trendene når det
kommer til muligheter er bedre flyt og større fokus på sammenhenger i undervisningen,
mindre vurderingspress på elevene, og at undervisningen blir mer relevant for dagens
samfunn. Informantene var for det meste positive til fagfornyelsen, men de hadde en enighet
om at tilrettelegging og støtte fra skolen og ledelsen er viktig for å kunne møte denne
forandringen på best mulig måte. | |
dc.description.abstract | Reforms and political documents lay guidelines for the tuition in Norwegian schools. The
current curriculum “Kunnskapsløftet (LK06)” is getting renewed by autumn 2020, and this
work is called “fagfornyelsen”. The political process with “fagfornyelsen” has been unusual
open to the public. There have been several public hearings on the executive part of the
curriculum, the core elements, and now the specific goals for each subject. Everyone who has
a wish or an opinion can send in his or her suggestions. Therefore this has been a golden
opportunity for teachers and school staff to influence the political documents that lay the
foundation for the teaching practice. The teachers are also the most important factor in how
reforms are realized in school, and it is therefore important to understand how they face
reforms and the opportunities and challenges they see.
Because of this renewal of the curriculum I wanted to investigate the issue “What challenges
and opportunities do science teachers think will emerge with fagfornyelsen?” To answer the
question I took a qualitative point of view, and used the method semi-structured research
interview. I interviewed 5 science teachers who work with students in junior high (8. – 10.
grade). The results indicate that one challenge the informants envisages is that the teachers
must get enough time to familiarize themselves with the new curriculum, and creating a
common culture in the schools. Other challenges include planning how the introduction
should be implemented, the need for more resources, and the teachers' attitudes towards
changing their teaching practices. The recurring trends when it comes to opportunities are
better flow and greater focus on contexts, less assessment pressure on the students, and that
the tuition becomes more relevant to today's society. The informants were mostly positive to
“fagfornyelsen”, but they pointed out that facilitation and support from the school and
management are important in order to meet this change in the best way possible. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Fagfornyelsen - Utfordringer og muligheter i naturfag | |
dc.type | Master thesis | |