• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Generalisering av figurmønstre En studie av utfordringer på femtetrinn og forslag til undervisningssekvens

Tor Arne Johannessen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2315467.pdf (7.905Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610308
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Sammendrag
Sammendrag

Masteroppgaven tar utgangspunkt i at algebra kan være nyttig å innføre på barnetrinnet. I undersøkelsen min har jeg undersøkt hvilke utfordringer en gruppe femtetrinnselever støtte på i arbeid med generalisering av figurmønstre og tatt for meg hvordan man som lærer kan utforme en undervisningssekvens som hjelper elever i arbeidet med generaliseringer.

Forskningstilnærmingen er basert på trekk fra designforskningen, en type forskning som har som mål å utvikle gode løsninger på et konkret problem i en gitt kontekst. Undervisningssekvensen er utformet ut fra et teoribasert rammeverk og består av tre undervisningsøkter. Undersøkelsen bygger på deltagende observasjon av åtte elever i en undervisningssekvens på totalt tre timer, der fokuset var på arbeid med figurmønstre og å finne ut hvilke utfordringer elevene støtte på. Datamaterialet består av lyd- og videoopptak, og jeg gjennomførte en kvalitativ analyse av det med bruk av åpen koding og kategorisering.

Resultatene fra studien indikerer at utfordringene elever kan støte på i arbeid med

generaliseringsoppgaver i hovedsak kan deles inn i tre overordnede nivåer: oppfattelsesnivået, verbaliseringsnivået og symboliseringsnivået. Disse nivåene er delvis overlappende. Jeg fant også at elevene i arbeidet med figurmønstre utviklet de algebraiske ferdighetene sine underveis i undervisningssekvensen. De begynte å bruke fagspesifikke begreper og begynte å innse at symboler kan stå for variabler. Denne innsikten ga dem et innblikk i at det er sammenheng mellom aritmetikk og algebra.

Det å introdusere algebra relativt tidlig på barnetrinnet kan være avgjørende for at elevene lykkes med algebra på lang sikt, og det er viktig at lærere kan identifisere hvilke utfordringer elevene støter på underveis. Da blir det langt enklere å utforme undervisningssekvenser som støtter elevene i arbeidet.
 
 
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit