Generalisering av figurmønstre En studie av utfordringer på femtetrinn og forslag til undervisningssekvens
Master thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3400]
Abstract
SammendragMasteroppgaven tar utgangspunkt i at algebra kan være nyttig å innføre på barnetrinnet. I undersøkelsen min har jeg undersøkt hvilke utfordringer en gruppe femtetrinnselever støtte på i arbeid med generalisering av figurmønstre og tatt for meg hvordan man som lærer kan utforme en undervisningssekvens som hjelper elever i arbeidet med generaliseringer.
Forskningstilnærmingen er basert på trekk fra designforskningen, en type forskning som har som mål å utvikle gode løsninger på et konkret problem i en gitt kontekst. Undervisningssekvensen er utformet ut fra et teoribasert rammeverk og består av tre undervisningsøkter. Undersøkelsen bygger på deltagende observasjon av åtte elever i en undervisningssekvens på totalt tre timer, der fokuset var på arbeid med figurmønstre og å finne ut hvilke utfordringer elevene støtte på. Datamaterialet består av lyd- og videoopptak, og jeg gjennomførte en kvalitativ analyse av det med bruk av åpen koding og kategorisering.
Resultatene fra studien indikerer at utfordringene elever kan støte på i arbeid med generaliseringsoppgaver i hovedsak kan deles inn i tre overordnede nivåer: oppfattelsesnivået, verbaliseringsnivået og symboliseringsnivået. Disse nivåene er delvis overlappende. Jeg fant også at elevene i arbeidet med figurmønstre utviklet de algebraiske ferdighetene sine underveis i undervisningssekvensen. De begynte å bruke fagspesifikke begreper og begynte å innse at symboler kan stå for variabler. Denne innsikten ga dem et innblikk i at det er sammenheng mellom aritmetikk og algebra.
Det å introdusere algebra relativt tidlig på barnetrinnet kan være avgjørende for at elevene lykkes med algebra på lang sikt, og det er viktig at lærere kan identifisere hvilke utfordringer elevene støter på underveis. Da blir det langt enklere å utforme undervisningssekvenser som støtter elevene i arbeidet.