dc.contributor.advisor | Strand, Gro Marte | |
dc.contributor.advisor | Heggem, Reidum | |
dc.contributor.author | Johnsen, Silje Einskar | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:07:26Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:07:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610278 | |
dc.description.abstract | De fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de bygger
vennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Men
hvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å dra på skolen? I dette
forskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen: På hvilken måte kan man
forebygge skolevegring hos elever på ungdomstrinnet? Dette er en kvalitativ studie hvor et
strukturert intervju har blitt benyttet for å få innblikk i tre læreres erfaringer og opplevelse
knyttet til forebygging av skolevegring i ungdomskolen. Oppgaven retter søkelyset mot
hvordan man kan forebygge skolevegring hos elever, med fokus på hvilke tiltak man kan
gjøre som lærer. Funnene i oppgaven viser viktigheten av å bygge gode relasjoner, skape et
godt samarbeid mellom skole-hjem og verdien av å gi elevene mestringsfølelse i
skolehverdagen. Som teoretisk grunnlag for forskningsprosjektet har blant annet Trude Havik,
Stine Løvereide og Jo Magne Inguls forskning blitt benyttet for videre drøfting. | |
dc.description.abstract | Most children have no problem attending school. It´s where they build friendships, learn and
play. Which is also precisely what the school should be an arena for. But how do you handle
it if the child does not want to go to school? In this bachelor thesis research, I have addressed
the issue: How can we prevent school refusal among pupils in the secondary school? This is a
qualitative study where a structured interview has been used to gain insight into three teachers
experience related to the prevention of school refusal among pupils. The study focuses on
how to prevent school refusal among children, focusing on what measures one can do as a
teacher. The findings of the study show the importance of building good relationships,
creating a good collaboration between the school and the homes, and the value of giving the
pupils a sense of achievement in school life. As a theoretical basis for the study, Trude Havik,
Stine Løvereide and Jo Magne Ingul´s research have been used for further discussion. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Hvordan forebygge skolevegring | |
dc.type | Bachelor thesis | |