Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStrand, Gro Marte
dc.contributor.advisorHeggem, Reidum
dc.contributor.authorJohnsen, Silje Einskar
dc.date.accessioned2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:07:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610278
dc.description.abstractDe fleste barn og unge har ikke problemer med å gå på skolen. Det er her de bygger vennskap, lærer og leker. Det er også nettopp dette skolen skal være en arena for. Men hvordan håndterer man det om barnet ikke ønsker å dra på skolen? I dette forskningsprosjektet har jeg tatt for meg problemstillingen: På hvilken måte kan man forebygge skolevegring hos elever på ungdomstrinnet? Dette er en kvalitativ studie hvor et strukturert intervju har blitt benyttet for å få innblikk i tre læreres erfaringer og opplevelse knyttet til forebygging av skolevegring i ungdomskolen. Oppgaven retter søkelyset mot hvordan man kan forebygge skolevegring hos elever, med fokus på hvilke tiltak man kan gjøre som lærer. Funnene i oppgaven viser viktigheten av å bygge gode relasjoner, skape et godt samarbeid mellom skole-hjem og verdien av å gi elevene mestringsfølelse i skolehverdagen. Som teoretisk grunnlag for forskningsprosjektet har blant annet Trude Havik, Stine Løvereide og Jo Magne Inguls forskning blitt benyttet for videre drøfting.
dc.description.abstractMost children have no problem attending school. It´s where they build friendships, learn and play. Which is also precisely what the school should be an arena for. But how do you handle it if the child does not want to go to school? In this bachelor thesis research, I have addressed the issue: How can we prevent school refusal among pupils in the secondary school? This is a qualitative study where a structured interview has been used to gain insight into three teachers experience related to the prevention of school refusal among pupils. The study focuses on how to prevent school refusal among children, focusing on what measures one can do as a teacher. The findings of the study show the importance of building good relationships, creating a good collaboration between the school and the homes, and the value of giving the pupils a sense of achievement in school life. As a theoretical basis for the study, Trude Havik, Stine Løvereide and Jo Magne Ingul´s research have been used for further discussion.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan forebygge skolevegring
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel