dc.contributor.advisor | Johansen, Kristel Bye | |
dc.contributor.author | Vaagland, Jonette | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:06:43Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:06:43Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610213 | |
dc.description.abstract | Problemstillingen for denne oppgaven er «Opplever ungdomsskolelærere at målstyring har
endret deres fokus i praksis?». Med kvalitativ tilnærming har jeg med semistrukturert intervju
som metode undersøkt hvilken endringskraft målstyring har på ungdomsskolelæreres fokus i
egen praksis. Notater fra et intervju på ca. 50 minutter med en 26 år gammel kontaktlærer i
ungdomsskolen utgjør grunnlaget for mine funn.
Gjennom åpen koding av dataene kom jeg frem til 4 kategorier med betydning for lærers
fokus og hvilken endringskraft målstyring har på det. Kategoriene er målstyringens fokus,
ledelsens fokus, rammefaktorer, og lærerens fokus. Disse 4 kategoriene påvirker hverandre,
og har ført til at min intervjudeltagers fokus har endret seg til å handle mer om rammefaktorer
og læringsmiljø. Det er hovedsakelig målstyringens standardiserte kompetansemål i
læreplanen som har ført til at min intervjudeltager har endret sitt fokus til rammefaktorer og
læringsmiljø. Jeg stiller meg spørrende til hva det har å si for skolens brede mandat at
intervjudeltager må bruke sin tid, og fokus på arbeid med kompetansemål som ikke er
tilpasset elevene. | |
dc.description.abstract | The research question for this thesis is "Do Middle school teachers experience that
management by objectives has changed their focus in practices?". With a qualitative
approach, and a semi-structured interview as the method, have I investigated to what degree
management by objectives influences the secondary school teachers’ focus in their own
practices. Notes from an interview of approximately 50 minutes with a 26-year-old contact
teacher in middle school constitutes the basis for my findings.
Through open coding of the data, I came up with 4 categories of importance for the teacher's
focus, and how management by objectives changes it. The categories are the focus of
management by objectives, the management's focus, framework factors, and the teacher's
focus. These 4 categories affect each other and have led my interviewee to focus more on
framework factors and learning environment. It is mainly management by objectives’
standardized competence objectives in the curriculum that have led my interviewee to change
his focus to framework factors and learning environment. I question what this means for the
school's broad mandate that the interviewee must spend his time and focus on work with
competence goals that are not adapted to the pupils. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Målstyringens påvirkning på lærerens fokus | |
dc.type | Bachelor thesis | |