Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohansen, Kristel Bye
dc.contributor.authorVaagland, Jonette
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:43Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610213
dc.description.abstractProblemstillingen for denne oppgaven er «Opplever ungdomsskolelærere at målstyring har endret deres fokus i praksis?». Med kvalitativ tilnærming har jeg med semistrukturert intervju som metode undersøkt hvilken endringskraft målstyring har på ungdomsskolelæreres fokus i egen praksis. Notater fra et intervju på ca. 50 minutter med en 26 år gammel kontaktlærer i ungdomsskolen utgjør grunnlaget for mine funn. Gjennom åpen koding av dataene kom jeg frem til 4 kategorier med betydning for lærers fokus og hvilken endringskraft målstyring har på det. Kategoriene er målstyringens fokus, ledelsens fokus, rammefaktorer, og lærerens fokus. Disse 4 kategoriene påvirker hverandre, og har ført til at min intervjudeltagers fokus har endret seg til å handle mer om rammefaktorer og læringsmiljø. Det er hovedsakelig målstyringens standardiserte kompetansemål i læreplanen som har ført til at min intervjudeltager har endret sitt fokus til rammefaktorer og læringsmiljø. Jeg stiller meg spørrende til hva det har å si for skolens brede mandat at intervjudeltager må bruke sin tid, og fokus på arbeid med kompetansemål som ikke er tilpasset elevene.
dc.description.abstractThe research question for this thesis is "Do Middle school teachers experience that management by objectives has changed their focus in practices?". With a qualitative approach, and a semi-structured interview as the method, have I investigated to what degree management by objectives influences the secondary school teachers’ focus in their own practices. Notes from an interview of approximately 50 minutes with a 26-year-old contact teacher in middle school constitutes the basis for my findings. Through open coding of the data, I came up with 4 categories of importance for the teacher's focus, and how management by objectives changes it. The categories are the focus of management by objectives, the management's focus, framework factors, and the teacher's focus. These 4 categories affect each other and have led my interviewee to focus more on framework factors and learning environment. It is mainly management by objectives’ standardized competence objectives in the curriculum that have led my interviewee to change his focus to framework factors and learning environment. I question what this means for the school's broad mandate that the interviewee must spend his time and focus on work with competence goals that are not adapted to the pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMålstyringens påvirkning på lærerens fokus
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel