Regning i samfunnsfag
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610192Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3729]
Sammendrag
Tema for denne oppgaven er regning som grunnleggende ferdighet i lærebøker i samfunnsfag. Bakgrunnen for valg av tema baserer seg på Kunnskapsløftets krav om grunnleggende ferdigheter som en del av alle fag, samt lærerbokas styrende funksjon i klasserommet. Målet med oppgaven er å finne ut på hvilken måte lærebøker legger opp til at elevene skal få trening i grunnleggende regneferdigheter i samfunnsfag.
Lærebokanalysen tar utgangspunkt i oppgaver hvor regning inngår. Oppgavene er hentet fra tre lærebøker fra læreverket Nye Makt og Menneske, og utgjør samfunnsfaget på 10. trinn (samfunnskunnskap, historie, geografi). I analysen blir de utvalgte oppgavene kategorisert med utgangspunkt i matrisen for regning fra Rammeverk for grunnleggende ferdigheter. Gjennom kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ metode forsøker analysen å gi innsyn i hvilke ferdighetsområder og nivåer fra matrisen som preger de utvalgte oppgave. Dette bidrar til å kaste lys over på hvilken måte lærebøker legger opp til at elevene får trening i grunnleggende regneferdigheter. Basert på dette, viser analysen at ferdighetsområdet Bruke og bearbeide dominerer oppgavene og at det i hovedsak er nivå 1, 2 og 3 som er gjeldende. Lærebøkene legger spesielt opp til avlesing av ikke-kontinuerlige tekster, og gir elevene få muligheter til å presentere og reflektere over resultater. This thesis is about numeracy as a basic skill in textbooks in social studies. This theme is based on the requirements of the Knowledge Promotion Reform for basic skills as part of all subjects, as well as the textbooks authoritarian role in the classroom. The aim of the task is to find out in what way textbooks are designed for students to receive training in numeracy as a basic skill in social studies.
The textbook analysis is based on tasks in which numeracy is included. The tasks are taken from three textbooks from Nye Makt og Menneske, and constitute the social studies in the 10th grade (civics, history, geography). In the analysis, the selected tasks are categorized based on the matrix for numeracy from Framework for Basic Skills. Through a combination of quantitative and qualitative methods, the analysis attempts to provide insight into sub-categories and levels from the matrix that characterize the selected tasks. This contributes in what way textbooks are designed for student to receive training in basic numeracy skills. Based on this, the analysis shows that the sub-categorie Apply and pocess is dominating the tasks and that it is mainly level 1, 2 and 3 that is applicable. Students are mainly asked to read maps, tables, charts etc. The textbooks provides the students few opportunities to present and reflect over results.