Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJon Sundan og Gunilla Eide Isaksen
dc.contributor.authorTora Storesund Tremoen
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:26Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:26Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610188
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å se på hvordan kroppsøvingslærer kan jobbe for å motivere elever i faget. Problemstillingen min er som følger: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren motivere elever i kroppsøving?». Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en lærer som har jobbet med kroppsøvingsfaget i nesten 20 år. Etter intervjuet ble relevant teori og forskning presentert og diskutert opp mot problemstillingen. Mitt teoretiske grunnlag består av teorier om indre og ytre motivasjon og teori om mestringsforventning. Jeg har også sett på skolens målstruktur og hvordan de kan påvirke kroppsøvingsfaget i praksis, knyttet til blant annet trygghet. I tillegg har jeg sett på de såkalte «ribbeveggsløperne», som mistrives eller ikke er så motiverte i kroppsøvingsfaget. Resultatene av studien min viser at det er flere forhold kroppsøvingslæreren må ha bevissthet og kunnskap om for å motivere sine elever, og jeg har tatt for meg noen av måtene kroppsøvingslærer kan motivere. Jeg har hatt hovedfokus på følgende områder innen faget og forsøkt å argumentere for viktigheten av de ulike områdene knyttet til elevenes motivasjon: det å være en god rollemodell for sine elever, skape en trygghet for den enkelte og i elevgruppa og skape en læringsorientert målstruktur som vektlegger innsats og individuell forbedring framfor prestasjon og resultater.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to look at how physical education teachers can work to motivate students in the subject My research question is: “How can a physical education teacher motivate students in physical education?”. To answer my research question, I have interviewed a psychical education teacher who has worked as a teacher for almost 20 years. After the interview, I found relevant theory and studies were reviewed and discussed against my research question. My theoretical basis consists of two motivational theories, inner and outer motivation and theory of coping expectation. I have also looked at the school's goal structure, safety and students who are dissatisfied or not so motivated in physical education. The results of my study show that there are several ways in which the physical exercise teacher can work to motivate his or her students. I have concentrated on some of the ways in which teachers can motivate. For example: being a good role model for their pupils, creating a safe environment for the individual pupil and in the student group, creating a learning-oriented goal structure that emphasizes efforts and individual improvement over achievement and results.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBacheloroppgave
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel