• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bacheloroppgave

Tora Storesund Tremoen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2330940.pdf (5.463Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610188
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for lærerutdanning [1454]
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å se på hvordan kroppsøvingslærer kan jobbe for å motivere

elever i faget. Problemstillingen min er som følger: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren

motivere elever i kroppsøving?». Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en lærer

som har jobbet med kroppsøvingsfaget i nesten 20 år. Etter intervjuet ble relevant teori og

forskning presentert og diskutert opp mot problemstillingen. Mitt teoretiske grunnlag består

av teorier om indre og ytre motivasjon og teori om mestringsforventning. Jeg har også sett på

skolens målstruktur og hvordan de kan påvirke kroppsøvingsfaget i praksis, knyttet til blant

annet trygghet. I tillegg har jeg sett på de såkalte «ribbeveggsløperne», som mistrives eller

ikke er så motiverte i kroppsøvingsfaget. Resultatene av studien min viser at det er flere

forhold kroppsøvingslæreren må ha bevissthet og kunnskap om for å motivere sine elever, og

jeg har tatt for meg noen av måtene kroppsøvingslærer kan motivere. Jeg har hatt hovedfokus

på følgende områder innen faget og forsøkt å argumentere for viktigheten av de ulike

områdene knyttet til elevenes motivasjon: det å være en god rollemodell for sine elever, skape

en trygghet for den enkelte og i elevgruppa og skape en læringsorientert målstruktur som

vektlegger innsats og individuell forbedring framfor prestasjon og resultater.
 
The purpose of this study is to look at how physical education teachers can work to motivate

students in the subject My research question is: “How can a physical education teacher

motivate students in physical education?”. To answer my research question, I have

interviewed a psychical education teacher who has worked as a teacher for almost 20 years.

After the interview, I found relevant theory and studies were reviewed and discussed against

my research question. My theoretical basis consists of two motivational theories, inner and

outer motivation and theory of coping expectation. I have also looked at the school's goal

structure, safety and students who are dissatisfied or not so motivated in physical education.

The results of my study show that there are several ways in which the physical exercise teacher

can work to motivate his or her students. I have concentrated on some of the ways in which

teachers can motivate. For example: being a good role model for their pupils, creating a safe

environment for the individual pupil and in the student group, creating a learning-oriented goal

structure that emphasizes efforts and individual improvement over achievement and results.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit