Bacheloroppgave
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610188Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3967]
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å se på hvordan kroppsøvingslærer kan jobbe for å motivereelever i faget. Problemstillingen min er som følger: «Hvordan kan kroppsøvingslærerenmotivere elever i kroppsøving?». Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en lærersom har jobbet med kroppsøvingsfaget i nesten 20 år. Etter intervjuet ble relevant teori ogforskning presentert og diskutert opp mot problemstillingen. Mitt teoretiske grunnlag bestårav teorier om indre og ytre motivasjon og teori om mestringsforventning. Jeg har også sett påskolens målstruktur og hvordan de kan påvirke kroppsøvingsfaget i praksis, knyttet til blantannet trygghet. I tillegg har jeg sett på de såkalte «ribbeveggsløperne», som mistrives ellerikke er så motiverte i kroppsøvingsfaget. Resultatene av studien min viser at det er flereforhold kroppsøvingslæreren må ha bevissthet og kunnskap om for å motivere sine elever, ogjeg har tatt for meg noen av måtene kroppsøvingslærer kan motivere. Jeg har hatt hovedfokuspå følgende områder innen faget og forsøkt å argumentere for viktigheten av de ulikeområdene knyttet til elevenes motivasjon: det å være en god rollemodell for sine elever, skapeen trygghet for den enkelte og i elevgruppa og skape en læringsorientert målstruktur somvektlegger innsats og individuell forbedring framfor prestasjon og resultater. The purpose of this study is to look at how physical education teachers can work to motivatestudents in the subject My research question is: “How can a physical education teachermotivate students in physical education?”. To answer my research question, I haveinterviewed a psychical education teacher who has worked as a teacher for almost 20 years.After the interview, I found relevant theory and studies were reviewed and discussed againstmy research question. My theoretical basis consists of two motivational theories, inner andouter motivation and theory of coping expectation. I have also looked at the school's goalstructure, safety and students who are dissatisfied or not so motivated in physical education.The results of my study show that there are several ways in which the physical exercise teachercan work to motivate his or her students. I have concentrated on some of the ways in whichteachers can motivate. For example: being a good role model for their pupils, creating a safeenvironment for the individual pupil and in the student group, creating a learning-oriented goalstructure that emphasizes efforts and individual improvement over achievement and results.