dc.contributor.advisor | Jon Sundan og Gunilla Eide Isaksen | |
dc.contributor.author | Tora Storesund Tremoen | |
dc.date.accessioned | 2019-08-23T14:06:26Z | |
dc.date.available | 2019-08-23T14:06:26Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2610188 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne studien er å se på hvordan kroppsøvingslærer kan jobbe for å motivere
elever i faget. Problemstillingen min er som følger: «Hvordan kan kroppsøvingslæreren
motivere elever i kroppsøving?». Jeg har gjennomført et kvalitativt intervju med en lærer
som har jobbet med kroppsøvingsfaget i nesten 20 år. Etter intervjuet ble relevant teori og
forskning presentert og diskutert opp mot problemstillingen. Mitt teoretiske grunnlag består
av teorier om indre og ytre motivasjon og teori om mestringsforventning. Jeg har også sett på
skolens målstruktur og hvordan de kan påvirke kroppsøvingsfaget i praksis, knyttet til blant
annet trygghet. I tillegg har jeg sett på de såkalte «ribbeveggsløperne», som mistrives eller
ikke er så motiverte i kroppsøvingsfaget. Resultatene av studien min viser at det er flere
forhold kroppsøvingslæreren må ha bevissthet og kunnskap om for å motivere sine elever, og
jeg har tatt for meg noen av måtene kroppsøvingslærer kan motivere. Jeg har hatt hovedfokus
på følgende områder innen faget og forsøkt å argumentere for viktigheten av de ulike
områdene knyttet til elevenes motivasjon: det å være en god rollemodell for sine elever, skape
en trygghet for den enkelte og i elevgruppa og skape en læringsorientert målstruktur som
vektlegger innsats og individuell forbedring framfor prestasjon og resultater. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to look at how physical education teachers can work to motivate
students in the subject My research question is: “How can a physical education teacher
motivate students in physical education?”. To answer my research question, I have
interviewed a psychical education teacher who has worked as a teacher for almost 20 years.
After the interview, I found relevant theory and studies were reviewed and discussed against
my research question. My theoretical basis consists of two motivational theories, inner and
outer motivation and theory of coping expectation. I have also looked at the school's goal
structure, safety and students who are dissatisfied or not so motivated in physical education.
The results of my study show that there are several ways in which the physical exercise teacher
can work to motivate his or her students. I have concentrated on some of the ways in which
teachers can motivate. For example: being a good role model for their pupils, creating a safe
environment for the individual pupil and in the student group, creating a learning-oriented goal
structure that emphasizes efforts and individual improvement over achievement and results. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Bacheloroppgave | |
dc.type | Bachelor thesis | |