Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvinvik, Solveig Voktor
dc.contributor.advisorSchanke, Tuva
dc.contributor.authorSkjerven, Ingrid
dc.date.accessioned2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.available2019-08-23T14:06:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2610183
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg to læreverk i matematikk for fjerde trinn: Abakus og Multi. Problemstillingen er "Hvordan fremstiller læreverkene Abakus og Multi temaet brøk for elever på fjerde trinn?", med to underspørsmål: 1) Hvilke kognitive krav stiller oppgavene? og 2) Hvordan fremstiller læreverkene de ulike modellene ved brøk? Det blir brukt både kvalitativ og kvantitativ metode for å svare på spørsmålene. Oppgavens analysekapittel baserer seg på teori om kognitve krav i matematikk og modeller for brøk. Brøk i læreplanen for fjerde trinn blir også kommentert. Avslutningsvis drøfter jeg kort om hvordan denne oppgaven er relevant for meg som kommende lærer.
dc.description.abstractThis thesis looks at two teaching books in mathematics for fourth graders: Abakus and Multi. The main question is "how do the text books Abakus and Multi present fractions for four graders?". I will focus on which cognitive demands the books make, and how the books present the three models for fractions. Both qualitative and quantitative methods are used to asnwer the questions. The analysis chapter is based on theory about cognitve demands and models for fractions. Fractions in the curriculum after year four is also commented on. In the end i will discuss shortly how his thesis is relevant for me as a future teacher.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn sammenlikning av læreverkene Abakus og Multi med fokus på kognitive krav og modeller for brøk
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel