• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ungdomsskoleelevers demokratiforståelse

Mosling, Johanne Olsen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2339510.pdf (6.864Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610151
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1427]
Abstract
I denne oppgaven har målet vært å undersøke og finne ut om ungdomsskoleelevers

demokratiforståelse. Ved å samle inn tekstsvar i to klasser på en ungdomsskole har jeg dannet

meg et inntrykk av elevenes forståelse av demokratiet. Jeg tok i bruk den kvalitative metoden

tekstanalyse for å undersøke hva ungdomsskoleelevers tanker, meninger, kunnskaper og

forståelser for begrepet demokrati er. I oppgaven har jeg svart på problemstillingen: Hvilken

forståelse har ungdomsskoleelever for begrepet demokrati? Problemstillingen har blitt

analysert og drøftet i lys av tre demokratimodeller, nemlig konkurransedemokratiet,

deltakerdemokratiet og det deliberative demokratiet. Funnene ble satt i sammenheng med

tidligere forskning på demokratiforståelse blant videregående- og ungdomsskoleelever.

Analysen bekreftet hypotesen min om at demokratiforståelsen til ungdomsskoleelevene er

ganske snever, og i stor grad forbinder demokrati med folkestyre, å stemme ved valg og

ytringsfrihet. Hovedfunnene mine var at den konkurransedemokratiske tilnærmingen preger

de fleste elevenes demokratiforståelse. Likevel viste noen få elever en dypere forståelse

knyttet til deltakerdemokrati og det deliberative demokrati.
 
This study investigates how secondary school students´ understand the concept of democracy. Through collecting textual responses in two classes at a secondary school, I have formed a pre-understanding of the students´ understanding of democracy. My research question is: what kind of understanding do secondary school students have for the concept of democracy? To investigate this question, I have used the qualitative method of text analysis to examine the students´ thoughts, opinions, knowledge and understanding of the concept democracy. The analysis and discussion have been conducted in the light of three democracy models: the competitive democracy, participant democracy and deliberative democracy. The findings in the paper were linked to previous research on the understanding of democracy amongst upper secondary and secondary students. The analysis confirmed my hypothesis, that the understanding of democracy amongst secondary school students is rather narrow. In addition to this, the students predominantly associate the concept of democracy with the rule of law, to vote in election and freedom of speech.

My main findings were that the competitive democratic approach depicts most of the students´ understanding of democracy. However, a small proportion of the students showed a deeper understanding related to democracy and deliberative democracy.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit