A Transgender Perspective on Gender in American Short Stories
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2610023Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det tradisjonelle konseptet kjønnsidentitet tilsier: "et individs selvoppfatning av å være mann eller kvinne, som adskilt fra faktisk biologisk kjønn. For de fleste personer, er kjønnsidentitet og biologiske karakteristikker de samme" (Encyclopaedia Britannica, 2013). Med andre ord, ens egen kjønnsidentitet er intern og ikke avtvunget biologiske faktorer. Hvis man tror på denne definisjonen vil det se ut som at kjønnsidentitet generelt blir oppfattet som å være mannlig eller kvinnelig, i tillegg til å stemme overens med ens biologiske kjønn. Men, for en rekke mennesker stemmer ingen av disse utsagnene med deres personlige erfaring med kjønn, og en gruppe som ikke passer inn i konvensjonelle kjønnsparadigmer er transkjønnede individer, en gruppe folk "hvis kjønnsidentitet varierer fra det som tradisjonelt er forbundet med deres medfødte biologiske kjønn" (Tauches, 2018).I Amerikanske noveller blir kjønn ofte brukt til å starte diskusjoner og kommentere på stereotyper i forbindelse med kjønn som eksisterer i verdens samfunn, om det så skulle være gjennom øynene til en undertrykket kvinne eller øynene til en dominerende mannlig figur. I følge en generell overenskomst når det gjelder kjønn er det bare mulig for en person å være enten mann eller kvinne, og det biologiske kjønnet man blir tildelt ved fødselen er det kjønnet man må leve med resten av livet. Med andre ord kan man figurativt si at de to kjønnene, mann og kvinne, har blitt splittet i to forskjellige felt som er separert av en ugjennomtrengelig mur. Likevel finnes det de som ikke føler at denne splittelsen passer for deres egen kjønnsidentitet og derfor velger å motarbeide denne muren. Novellesamlingen “The Collection: Short Fiction from the Transgender Vanguard”, som originalt ble publisert i New York City, U.S. i Oktober 2012 av redaktører Tom Léger og Riley Macleod, inneholder et mangfold av noveller skrevet av og for transkjønnede mennesker og deres allierte, og et felles trekk som er å finne i alle hovedkarakterene i disse fortellingene er at de strever med å finne aksept og respekt, både fra andre og dem selv, når det gjelder deres egne transkjønnede identiteter. Kan det faktum at disse karakterene har opplevd begge sider av denne "muren" gi leseren av fortellingene deres et nytt, verdifult perspektiv på kjønn og kjønnsidentitet fra "toppen av muren"? The traditional concept of gender identity reads as: “an individual’s self-conception as being male or female, as distinguished from actual biological sex. For most persons, gender identity and biological characteristics are the same” (Encyclopaedia Britannica, 2013). In other words, one’s own gender identity is internal and not constrained by biological factors. Additionally, if one is to believe in this dictionary definition, it would seem that gender identity is generally perceived as being either male or female, as well as corresponding with one’s biological gender. However, for a vast amount of people, neither of these claims are relatable or accurate for their personal experience with gender, and one group which does not fit into the conventional gender paradigm is transgendered individuals, a group of people “whose gender identity varies from that traditionally associated with their apparent biological sex at birth” (Tauches, 2018). In American short stories, gender is often used to spark debate and comment on gender stereotypes which exist in the societies of the world, whether it be through the eyes of an oppressed woman or those of a dominant male figure. Furthermore, according to the general consensus regarding gender, it is only possible for a person to be either male or female, and the biological gender one is assigned at birth is that which one must live with for one’s entire life. In other words, metaphorically, one might say that the two genders, male and female, have been divided into two distinct fields which are separated by an impassable barrier. Still, there are those who do not feel that this separation is appropriate for their respective gender identity, and therefore choose to defy said barrier. The short story collection “The Collection: Short Fiction from the Transgender Vanguard”, originally published in New York City, U.S. in October 2012 and edited by Tom Léger and Riley Macleod, features a variety of short stories written by and for transgender people and allies thereof, and a common trait among the main characters of these stories is that they struggle to find acceptance and respect, both from others as well as themselves, regarding their own transgender identities. Does the fact that these characters have experienced both sides of this “barrier” give the readers of their stories a new, useful perspective on gender and gender identity from “atop the barrier”?