• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for språk og litteratur
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å pakke inn øl i språk - en sosiolingvistisk studie av navnevalg hos fem trønderske håndverksbryggerier

Gunnerød, Julie
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:2302088.pdf (8.358Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2610016
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for språk og litteratur [1788]
Abstract
Sammendrag

Denne studien handler om motivasjonen fem håndverksbryggeri i Trøndelag har for å gi produktene sine navn. Gjennom dybdeintervju med Austmann Bryggeri, Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk, Bryggeriet Frøya, Inderøy Gårdsbryggeri og Stolt Bryggeri har jeg fått et innblikk i hvordan bryggeriene tenker når de skal gi produktene navn.

Jeg argumenterer for at navn gis for å skape en form for mening. Hva bryggeriene legger i denne meningen er ulikt, men for mange forsterker stedstilknytning bryggerienes sosiale identitet, i tillegg til at utvalget også viser at dette ikke trenger å være meningsbærende. Analysen deler jeg i tre hoveddeler, og i den første delen er det denne stedligheten som har hovedfokus, mens i den andre delen går jeg djupere inn i enkelte navn og ser blant annet på skrivemåte. Den siste delen av analysen handler om bryggerienes bruk av historiefortelling som et virkemiddel for å vise fram produktene og produktnavnene sine.

Alle disse kategoriene er språklige grep bryggeriene tar for å «pakke inn» produktene, og fylle dem med mening. Hva som gir mening, og dermed er veldig viktig for ett bryggeri, trenger nødvendigvis ikke være like viktig for et annet. Gjennom denne studien om navngiving hos trønderske håndverksbryggerier forsøker jeg altså å vise et språkmangfold som viser stort potensiale til å få mer oppmerksomhet.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit