dc.description.abstract | Bedrifter er helt avhengig av informasjon for å planlegge og ta gode beslutninger.
Tradisjonell Business Intelligence (BI) har lenge vært et verktøy for å utnytte virksomhetens
data for å forstå trender og kundenes behov.
Mengden med tilgjengelige data vokser i et akselererende tempo. Utfordringen er ikke lenger
å finne tilstrekke med relevante data, men å hente forretningsmessig verdifull innsikt i
datamengdene. Dette krever nye tilnærminger og metoder.
Denne oppgaven tar for seg Selvbetjent BI og analyse. En fremgangsmåte som sørger for at
flere brukere får tilgang til data og verktøy for rapporterings- og analyseformål. Større andel
av BI-arbeidet blir spredt ut i organisasjonen. Dette gir økt utnyttelse av den eksisterende
kompetansen og forretningsforståelsen som finnes i virksomheten. Selvbetjent BI og analyse
er ikke ment som erstatning for tradisjonell BI, men som et tillegg for å gi mulighet til å bedre
utnytte data for bedre innsikt og forretningsdrift.
Selvbetjent BI og analyse er et nytt og populært fagfelt. Mange bedrifter har feilet ved
innføring av selvbetjening. I oppgaven presenteres ulike forutsetninger som må på plass før
selvbetjent BI og analyse kan innføres. I tillegg kartlegges det hva som anses som best
practice innenfor feltet. Best practice er tiltak som bør gjennomføres for å lykkes med
selvbetjening. Oppgaven er i hovedsak et litteraturstudie. Benyttet teori er hentet både fra
forskning og mer kommersielle kilder.
SpareBank 1 Østlandet er en bedrift med store mengder tilgjengelig data. Banken har
foreløpig ikke en felles strategi for hvordan dataene skal gi økt innsikt og
konkurransemessige fortrinn. Virksomheten ønsker å bli mer data- og analysedreven og er i
ferd med å innføre selvbetjent BI og analyse. I oppgaven er det sett nærmere på det
pågående arbeidet med innføring av selvbetjening. Om banken tar hensyn til og sikrer best
practice i de ulike fasene i innføringen, blir beskrevet. En spørreundersøkelse ble
gjennomført for å kartlegge i hvilken grad SpareBank 1 Østlandet har fulgt best practice, og
lykkes med i innføringen av selvbetjent BI og analyse. Det gjøres også en vurdering av tiltak
som må fullføres før banken har en velfungerende selvbetjeningsløsning.
Kartleggingen viste at selvbetjening i SpareBank 1 Østlandet er i en startfase og det derfor
er for tidlig å konkludere om det blir en suksess. Å få banken og de ansatte til å jobbe mer
selvbetjent er et langsiktig arbeid, men banken er på rett vei og det blir spennende å følge
med videre i tiden fremover. | |