• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for datateknologi og informatikk
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

HVORDAN LYKKES MED SELVBETJENT BUSINESS INTELLIGENCE (BI) OG ANALYSE? EKSEMPEL FRA EN NORSK BANK

Haugen, Espen
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:2240909.pdf (2.882Mb)
no.ntnu:inspera:2240909.zip (1.507Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2609617
Utgivelsesdato
2019
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for datateknologi og informatikk [3784]
Sammendrag
Bedrifter er helt avhengig av informasjon for å planlegge og ta gode beslutninger.

Tradisjonell Business Intelligence (BI) har lenge vært et verktøy for å utnytte virksomhetens

data for å forstå trender og kundenes behov.

Mengden med tilgjengelige data vokser i et akselererende tempo. Utfordringen er ikke lenger

å finne tilstrekke med relevante data, men å hente forretningsmessig verdifull innsikt i

datamengdene. Dette krever nye tilnærminger og metoder.

Denne oppgaven tar for seg Selvbetjent BI og analyse. En fremgangsmåte som sørger for at

flere brukere får tilgang til data og verktøy for rapporterings- og analyseformål. Større andel

av BI-arbeidet blir spredt ut i organisasjonen. Dette gir økt utnyttelse av den eksisterende

kompetansen og forretningsforståelsen som finnes i virksomheten. Selvbetjent BI og analyse

er ikke ment som erstatning for tradisjonell BI, men som et tillegg for å gi mulighet til å bedre

utnytte data for bedre innsikt og forretningsdrift.

Selvbetjent BI og analyse er et nytt og populært fagfelt. Mange bedrifter har feilet ved

innføring av selvbetjening. I oppgaven presenteres ulike forutsetninger som må på plass før

selvbetjent BI og analyse kan innføres. I tillegg kartlegges det hva som anses som best

practice innenfor feltet. Best practice er tiltak som bør gjennomføres for å lykkes med

selvbetjening. Oppgaven er i hovedsak et litteraturstudie. Benyttet teori er hentet både fra

forskning og mer kommersielle kilder.

SpareBank 1 Østlandet er en bedrift med store mengder tilgjengelig data. Banken har

foreløpig ikke en felles strategi for hvordan dataene skal gi økt innsikt og

konkurransemessige fortrinn. Virksomheten ønsker å bli mer data- og analysedreven og er i

ferd med å innføre selvbetjent BI og analyse. I oppgaven er det sett nærmere på det

pågående arbeidet med innføring av selvbetjening. Om banken tar hensyn til og sikrer best

practice i de ulike fasene i innføringen, blir beskrevet. En spørreundersøkelse ble

gjennomført for å kartlegge i hvilken grad SpareBank 1 Østlandet har fulgt best practice, og

lykkes med i innføringen av selvbetjent BI og analyse. Det gjøres også en vurdering av tiltak

som må fullføres før banken har en velfungerende selvbetjeningsløsning.

Kartleggingen viste at selvbetjening i SpareBank 1 Østlandet er i en startfase og det derfor

er for tidlig å konkludere om det blir en suksess. Å få banken og de ansatte til å jobbe mer

selvbetjent er et langsiktig arbeid, men banken er på rett vei og det blir spennende å følge

med videre i tiden fremover.
 
 
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit