HVORDAN LYKKES MED SELVBETJENT BUSINESS INTELLIGENCE (BI) OG ANALYSE? EKSEMPEL FRA EN NORSK BANK
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2609617Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bedrifter er helt avhengig av informasjon for å planlegge og ta gode beslutninger.Tradisjonell Business Intelligence (BI) har lenge vært et verktøy for å utnytte virksomhetensdata for å forstå trender og kundenes behov.
Mengden med tilgjengelige data vokser i et akselererende tempo. Utfordringen er ikke lengerå finne tilstrekke med relevante data, men å hente forretningsmessig verdifull innsikt idatamengdene. Dette krever nye tilnærminger og metoder.
Denne oppgaven tar for seg Selvbetjent BI og analyse. En fremgangsmåte som sørger for atflere brukere får tilgang til data og verktøy for rapporterings- og analyseformål. Større andelav BI-arbeidet blir spredt ut i organisasjonen. Dette gir økt utnyttelse av den eksisterendekompetansen og forretningsforståelsen som finnes i virksomheten. Selvbetjent BI og analyseer ikke ment som erstatning for tradisjonell BI, men som et tillegg for å gi mulighet til å bedreutnytte data for bedre innsikt og forretningsdrift.
Selvbetjent BI og analyse er et nytt og populært fagfelt. Mange bedrifter har feilet vedinnføring av selvbetjening. I oppgaven presenteres ulike forutsetninger som må på plass førselvbetjent BI og analyse kan innføres. I tillegg kartlegges det hva som anses som bestpractice innenfor feltet. Best practice er tiltak som bør gjennomføres for å lykkes medselvbetjening. Oppgaven er i hovedsak et litteraturstudie. Benyttet teori er hentet både fraforskning og mer kommersielle kilder.
SpareBank 1 Østlandet er en bedrift med store mengder tilgjengelig data. Banken harforeløpig ikke en felles strategi for hvordan dataene skal gi økt innsikt ogkonkurransemessige fortrinn. Virksomheten ønsker å bli mer data- og analysedreven og er iferd med å innføre selvbetjent BI og analyse. I oppgaven er det sett nærmere på detpågående arbeidet med innføring av selvbetjening. Om banken tar hensyn til og sikrer bestpractice i de ulike fasene i innføringen, blir beskrevet. En spørreundersøkelse blegjennomført for å kartlegge i hvilken grad SpareBank 1 Østlandet har fulgt best practice, oglykkes med i innføringen av selvbetjent BI og analyse. Det gjøres også en vurdering av tiltaksom må fullføres før banken har en velfungerende selvbetjeningsløsning.
Kartleggingen viste at selvbetjening i SpareBank 1 Østlandet er i en startfase og det derforer for tidlig å konkludere om det blir en suksess. Å få banken og de ansatte til å jobbe merselvbetjent er et langsiktig arbeid, men banken er på rett vei og det blir spennende å følgemed videre i tiden fremover.