• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for teknisk kybernetikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE)
  • Institutt for teknisk kybernetikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exergames for Kinect

Eriksen, Rino; Nordkvelde, Richard Myhre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
644191_COVER01.pdf (631.4Kb)
644191_FULLTEXT01.pdf (8.855Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/260885
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for teknisk kybernetikk [2186]
Abstract
Denne oppgaven evaluerer nytteverdien av exergames (treningsspill) innen rehabilitering og eldreomsorg. Oppgaven ble gitt av Cyberlab i Trondheim; et selskap som spesialiserer seg på simulasjonsbaserte spill knyttet opp mot teknisk utdanning, og som nylig har startet utvikling av exergames. Cyberlab jobber sammen med seks andre europeiske partnere for å konstruere exergames i et prosjekt med navnet GameUp. Dette er en europeisk storsatsning innenfor exergames.Oppgaven som ble tildelt gikk ut på å utvikle en prototype, bestående av et sett med exergames. Prototypen skulle brukes til å undersøke hvor stort potensiale exergames kan ha helsemessig for eldre; spesielt rettet mot forebygging av fall, og eldre som tidligere har vært utsatt for fall.Prototypen, bestående av 3 spill, ble testet av en liten forsøksgruppe fra Ressurssenter for Demens i Trondheim, og av 2 forskere fra Norut. Studiene som er presentert i denne rapporten viser at forsøksgruppen har hatt god utnyttelse av exergames, gitt at spillene inneholder høy intensitet. Spill med lavere intensitet viste seg å ha liten fysisk effekt, men kan ha god psykisk effekt for enkelte, i form av kognitiv trening. Brukerne gav uttykk for at spillene gav motivasjon til å trene, men at spillene også hadde rom for forbedringer. Testgruppen bestod kun av et begrenset utvalg eldre menn i et tidlig stadium av demens. Dette gjør at resultatene fra testingen ikke har statistisk signifikans. Alikevel tyder resultatene på det samme som det tidligere studier har vist; at exergames skaper motivasjon for trening, og fungerer som et godt alternativ for eldre i lite fysisk aktivitet. Kostnadene relatert til fall er vesentlig høyere enn utgiftene knyttet opp mot exergames. Resultatene presentert denne rapporten viser at exergames er et veldig aktuelt og billig hjelpemiddel for å forhindre fall hos eldre, og for bruk innen rehabilitering. Mer omfattende studier er nødvendig for å trekke konklusjoner om nyttighetsgraden til exergames, og den preventive effekten mot for eksempel lårhalsbrudd.
Publisher
Institutt for teknisk kybernetikk

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit