Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEide, Kristin Melum
dc.contributor.authorSolbakken, Hedda
dc.date.accessioned2019-06-28T14:00:21Z
dc.date.available2019-06-28T14:00:21Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2602862
dc.description.abstractOppgaven handler om den norske nominalfrasen og dens ulike analysenivåer, og om hvordan disse kan og bør implementeres på lavere universitetsnivå i nordiskutdannelsen. DP-analysen ble utviklet allerede på 1980-tallet og er i dag ansett som den mest riktige analysen av nominalfrasen innenfor chomskyansk grammatikk. Mens NP-analysen representerer et forenklet nivå, som utvilsomt være lettere å forstå for mange studenter, kan DP-analysen utvides nesten i det uendelige, med stadig høyere detaljnivå. Vi sitter altså med et kontinuum som spenner fra de mest forenklede NP-analysene til de mest avanserte DP-analysene. Det overordnede spørsmålet mitt er hvorvidt det vil være mest hensiktsmessig å presentere studentene for NP-analysen først eller om man bør introdusere dem for DP-analysens med én gang. Neste spørsmål, forutsatt at man velger å vise studentene DP-analysen, er hvor detaljert denne bør være. Min problemstilling er følgende: I arbeid med nominalfraser på lavere universitetsnivå, hvorfor er det hensiktsmessig å bruke et forenklet nivå av DP-analysen heller enn NP-analysen eller en mer avansert variant av DP-analysen?
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNominalfrasens analysenivåer
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel