Nominalfrasens analysenivåer
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2602862Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven handler om den norske nominalfrasen og dens ulike analysenivåer, og om hvordan disse kan og bør implementeres på lavere universitetsnivå i nordiskutdannelsen. DP-analysen ble utviklet allerede på 1980-tallet og er i dag ansett som den mest riktige analysen av nominalfrasen innenfor chomskyansk grammatikk. Mens NP-analysen representerer et forenklet nivå, som utvilsomt være lettere å forstå for mange studenter, kan DP-analysen utvides nesten i det uendelige, med stadig høyere detaljnivå. Vi sitter altså med et kontinuum som spenner fra de mest forenklede NP-analysene til de mest avanserte DP-analysene. Det overordnede spørsmålet mitt er hvorvidt det vil være mest hensiktsmessig å presentere studentene for NP-analysen først eller om man bør introdusere dem for DP-analysens med én gang. Neste spørsmål, forutsatt at man velger å vise studentene DP-analysen, er hvor detaljert denne bør være. Min problemstilling er følgende: I arbeid med nominalfraser på lavere universitetsnivå, hvorfor er det hensiktsmessig å bruke et forenklet nivå av DP-analysen heller enn NP-analysen eller en mer avansert variant av DP-analysen?