dc.contributor.advisor | Dahl, Heidi | |
dc.contributor.author | Sangolt, Aleksander René | |
dc.date.accessioned | 2019-05-25T14:00:43Z | |
dc.date.available | 2019-05-25T14:00:43Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598821 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker geometrikunnskap gjennom
arbeid med sortering av todimensjonale figurer. Jeg har analysert elevers utsagn ved hjelp av
van Hiele-nivåene og forsøkt å plassere elevene innenfor nivå, for å si noe om
begrepskunnskapen deres i geometri. Jeg har også analysert elevers utsagn opp mot
situasjonen som utsagnene stammer fra, og figurene elevene sorterer når de uttrykker
begrepskunnskapen. Gjennom å undersøke to underspørsmål til problemstillingen, har jeg
konkludert med at elever kan uttrykke begrepskunnskap gjennom matematisk forhandling av
kontrastfigurer. | |
dc.description.abstract | In this thesis, I have examined how pupils express their knowledge in geometry while sorting twodimentional figures. I have analyzed pupils statements, using the van Hiele-levels and tried to place the pupils within levels, in order to evaluate about their conceptual knowledge in geometry. I have analyzed pupils statements against the situation the statements originating from, and against the figures the pupils are sorting when stating their conceptual knowledge. Trough investigation of two by-questions of the research question, I have conluded that pupils can express conceptual knowledge trough mathematical negotiation of kontrastfigures. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | «Det er ikke de spissene der som er kanter […] det er de lange» | |
dc.type | Master thesis | |