Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDahl, Heidi
dc.contributor.authorSangolt, Aleksander René
dc.date.accessioned2019-05-25T14:00:43Z
dc.date.available2019-05-25T14:00:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598821
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan elever uttrykker geometrikunnskap gjennom arbeid med sortering av todimensjonale figurer. Jeg har analysert elevers utsagn ved hjelp av van Hiele-nivåene og forsøkt å plassere elevene innenfor nivå, for å si noe om begrepskunnskapen deres i geometri. Jeg har også analysert elevers utsagn opp mot situasjonen som utsagnene stammer fra, og figurene elevene sorterer når de uttrykker begrepskunnskapen. Gjennom å undersøke to underspørsmål til problemstillingen, har jeg konkludert med at elever kan uttrykke begrepskunnskap gjennom matematisk forhandling av kontrastfigurer.
dc.description.abstractIn this thesis, I have examined how pupils express their knowledge in geometry while sorting twodimentional figures. I have analyzed pupils statements, using the van Hiele-levels and tried to place the pupils within levels, in order to evaluate about their conceptual knowledge in geometry. I have analyzed pupils statements against the situation the statements originating from, and against the figures the pupils are sorting when stating their conceptual knowledge. Trough investigation of two by-questions of the research question, I have conluded that pupils can express conceptual knowledge trough mathematical negotiation of kontrastfigures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Det er ikke de spissene der som er kanter […] det er de lange»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel