Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDomaas, Ola Eirik
dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorBreida, Steffen
dc.date.accessioned2019-05-25T14:00:41Z
dc.date.available2019-05-25T14:00:41Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2598818
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å undersøke hvordan en lærebok i KRLE for mellomtrinnet i grunnskolen, nemlig Vi i verden 5 (Cappelen), tematiserer lærestoffet om patriarken Abraham, stamfar og forbilde i både jødedom, kristendom og islam. Ved en sammenlignende analyse av tekstene om Abraham i pensumlitteraturen ved religions- og livssynsstudiet på Hist/NTNU 2015-2017 og i Vi i verden 5 tar studien sikte på å finne ut om læreboka gir elever på 5. trinn i grunnskolen et saksvarende bilde av Abraham og hans rolle i de tre religionene. Denne komparative undersøkelsen avdekker som forventet ulike fagdidaktiske og pedagogiske måter å presentere lærestoffet på i to så forskjellige brukergrupper. Samtidig blottlegger undersøkelsen iøynefallende forskjeller i kildebruk og stoffutvalg. Hovedsakelig bygger lærebokas framstilling på de to første mosebøkene i Bibelen, mens undersøkelsen presenterer funn i studiepensum som viser at skrifttradisjoner fra andre abrahamittiske religioner utelates helt. Analysen av studiepensumet avslører også påfallende forskjeller i tolkningen av Abrahams roller i jødisk, kristen og islamsk tradisjon. Til sammenligning viser en kvalitativ analyse av Vi i verden 5 at forfatterne her har valgt å framstille Abrahamhistorien uten å tematisere problemfelter der religionene har forskjellig syn på Abrahams roller. Som en hypotese peker denne studien på at elever (og foresatte) med ulik tros- og livssynsbakgrunn dermed kan oppleve framstillingen av Abrahamhistorien som delvis mangelfull, under henvisning til at læreplanen krever likeverdig behandling av religionene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAbraham og hans roller og betydning som stamfar for tre religioner En sammenlignende dokumentanalyse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel