• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Abraham og hans roller og betydning som stamfar for tre religioner En sammenlignende dokumentanalyse

Breida, Steffen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:1702454.pdf (6.801Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2598818
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1413]
Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan en lærebok i KRLE for mellomtrinnet i grunnskolen, nemlig Vi i verden 5 (Cappelen), tematiserer lærestoffet om patriarken Abraham, stamfar og forbilde i både jødedom, kristendom og islam. Ved en sammenlignende analyse av tekstene om Abraham i pensumlitteraturen ved religions- og livssynsstudiet på Hist/NTNU 2015-2017 og i Vi i verden 5 tar studien sikte på å finne ut om læreboka gir elever på 5. trinn i grunnskolen et saksvarende bilde av Abraham og hans rolle i de tre religionene. Denne komparative undersøkelsen avdekker som forventet ulike fagdidaktiske og pedagogiske måter å presentere lærestoffet på i to så forskjellige brukergrupper. Samtidig blottlegger undersøkelsen iøynefallende forskjeller i kildebruk og stoffutvalg. Hovedsakelig bygger lærebokas framstilling på de to første mosebøkene i Bibelen, mens undersøkelsen presenterer funn i studiepensum som viser at skrifttradisjoner fra andre abrahamittiske religioner utelates helt. Analysen av studiepensumet avslører også påfallende forskjeller i tolkningen av Abrahams roller i jødisk, kristen og islamsk tradisjon. Til sammenligning viser en kvalitativ analyse av Vi i verden 5 at forfatterne her har valgt å framstille Abrahamhistorien uten å tematisere problemfelter der religionene har forskjellig syn på Abrahams roller. Som en hypotese peker denne studien på at elever (og foresatte) med ulik tros- og livssynsbakgrunn dermed kan oppleve framstillingen av Abrahamhistorien som delvis mangelfull, under henvisning til at læreplanen krever likeverdig behandling av religionene.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit