Abraham og hans roller og betydning som stamfar for tre religioner En sammenlignende dokumentanalyse
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3853]
Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan en lærebok i KRLE for mellomtrinnet i grunnskolen, nemlig Vi i verden 5 (Cappelen), tematiserer lærestoffet om patriarken Abraham, stamfar og forbilde i både jødedom, kristendom og islam. Ved en sammenlignende analyse av tekstene om Abraham i pensumlitteraturen ved religions- og livssynsstudiet på Hist/NTNU 2015-2017 og i Vi i verden 5 tar studien sikte på å finne ut om læreboka gir elever på 5. trinn i grunnskolen et saksvarende bilde av Abraham og hans rolle i de tre religionene. Denne komparative undersøkelsen avdekker som forventet ulike fagdidaktiske og pedagogiske måter å presentere lærestoffet på i to så forskjellige brukergrupper. Samtidig blottlegger undersøkelsen iøynefallende forskjeller i kildebruk og stoffutvalg. Hovedsakelig bygger lærebokas framstilling på de to første mosebøkene i Bibelen, mens undersøkelsen presenterer funn i studiepensum som viser at skrifttradisjoner fra andre abrahamittiske religioner utelates helt. Analysen av studiepensumet avslører også påfallende forskjeller i tolkningen av Abrahams roller i jødisk, kristen og islamsk tradisjon. Til sammenligning viser en kvalitativ analyse av Vi i verden 5 at forfatterne her har valgt å framstille Abrahamhistorien uten å tematisere problemfelter der religionene har forskjellig syn på Abrahams roller. Som en hypotese peker denne studien på at elever (og foresatte) med ulik tros- og livssynsbakgrunn dermed kan oppleve framstillingen av Abrahamhistorien som delvis mangelfull, under henvisning til at læreplanen krever likeverdig behandling av religionene.