Hvordan benytter en lærer datadetektivens syklus på 4. trinn
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2598817Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
En sentral del av hverdagen og matematikkfaget omhandler statistikk. Dette er noe man kommer til å omgås resten av livet. Det å tilegne barn kunnskap rundt statistiske undersøkelser og representasjoner av disse i hverdagslivet, er noe lærere burde ha god innsikt i. I denne bacheloroppgaven ligger fokuset på datadetektivens syklus i skolen, og hvordan prinsipper fra denne brukes i undervisningen. Problemstillingen til oppgaven er «Hvordan blir prinsippene i datadetektiven brukt i forhold til undervisningen av statistikk på 4. trinn?» Undersøkelsen er utført på en grunnskole i Trøndelag. Teorigrunnlaget for oppgaven omhandler datadetektivens syklus, statistikk, statistikk i skolen med teori om statestikkundervisning i skolen. Metoden for innsamling av empiri var observasjon og intervju med fokus på en lærers undervisningstime i statistikk. Ved å bruke en metodetriangulering kan man kvalitetssjekke observasjoner opp mot intervju. Alle personlig informasjon er anonymisert. Man ser at selv om ikke læreren har kjennskap til datadetektivens syklus, blir aspekter fra denne teorien brukt aktivt i klasserommet.