Strategier for inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen
dc.contributor.advisor | Veelo, Nicole | |
dc.contributor.author | Kawa Kandili, Kaziwa | |
dc.date.accessioned | 2019-05-25T14:00:40Z | |
dc.date.available | 2019-05-25T14:00:40Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2598815 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ forskningsstudie som fokuserer på inkluderingen av minoritetsspråklige elever ved en skole i Midt-Norge. Problemstillingen som skal tas utgangspunkt i er; Hvilke strategier har skolen for å ivareta prinsippet om inkludering av minoritetsspråklige elever? For å få svar på forskningsspørsmålet har to informanter stilt til intervju; en kontaktlærer ved 3.trinn og en som sitter i skolens ledelse som blant annet har ansvaret for minoritetsspråklige elever ved skolen. Intervjuene avdekket flere viktige områder i arbeidet med å inkludere disse elevene. De sentrale funnene viser blant annet at læreren har en stor rolle i arbeidet med inkludering av minoritetsspråklige elever; det er viktig at læreren bruker elevenes språklige og kulturelle mangfold som en ressurs i læringsfellesskapet. Informantene påpekte at det var barrierer i arbeidet med å inkludere disse elevene både i skolen og i læringsfellesskapet, selv om skolen hadde flere strategier for å oppnå inkluderings-idealet ved skolen. Normalisering og å jevne ut forskjeller var også viktige strategier for å ivareta prinsippet om inkluderingen av samtlige av skolens elever. | |
dc.description.abstract | ||
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Strategier for inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen | |
dc.type | Bachelor thesis |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Institutt for lærerutdanning [3821]