Strategier for inkludering av minoritetsspråklige elever i skolen
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3291]
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativ forskningsstudie som fokuserer på inkluderingen av minoritetsspråklige elever ved en skole i Midt-Norge. Problemstillingen som skal tas utgangspunkt i er; Hvilke strategier har skolen for å ivareta prinsippet om inkludering av minoritetsspråklige elever? For å få svar på forskningsspørsmålet har to informanter stilt til intervju; en kontaktlærer ved 3.trinn og en som sitter i skolens ledelse som blant annet har ansvaret for minoritetsspråklige elever ved skolen. Intervjuene avdekket flere viktige områder i arbeidet med å inkludere disse elevene. De sentrale funnene viser blant annet at læreren har en stor rolle i arbeidet med inkludering av minoritetsspråklige elever; det er viktig at læreren bruker elevenes språklige og kulturelle mangfold som en ressurs i læringsfellesskapet. Informantene påpekte at det var barrierer i arbeidet med å inkludere disse elevene både i skolen og i læringsfellesskapet, selv om skolen hadde flere strategier for å oppnå inkluderings-idealet ved skolen. Normalisering og å jevne ut forskjeller var også viktige strategier for å ivareta prinsippet om inkluderingen av samtlige av skolens elever.