Fra ungdomsskolen til videregående skole - Faktorer som predikerer elevers intensjon om å slutte på skolen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2596284Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Psykologi i kommunen. 2018, 53 (2), 27-40.Sammendrag
Ved å betrakte bortvalg fra videregående skole som sluttpunktet i en prosess rettes oppmerksomheten mot faktorer som går forut for beslutningen om å slutte. I dette prosjektet undersøker vi i hvilken grad faktorer knyttet til erfaringer både på ungdomsskolen og i videregående skole predikerer elevenes intensjon om å slutte før tiden etter et halvt år i VG1. Resultatene viser at elevenes engasjement for skolen, og deres opplevelse av støtte fra foreldre og lærere, er viktige faktorer. Opplevd ensomhet på VGS og elevenes evne til å takle motgang, ser ut til å være de to viktigste faktorene som predikerer hvorfor elever tenker på å slutte.