dc.contributor.author | Frostad, Per | |
dc.contributor.author | Mjaavatn, Per Egil | |
dc.date.accessioned | 2019-05-02T10:16:12Z | |
dc.date.available | 2019-05-02T10:16:12Z | |
dc.date.created | 2018-05-29T13:13:16Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Psykologi i kommunen. 2018, 53 (2), 27-40. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1892-3364 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2596284 | |
dc.description.abstract | Ved å betrakte bortvalg fra videregående skole som sluttpunktet i en prosess rettes oppmerksomheten mot faktorer som går forut for beslutningen om å slutte. I dette prosjektet undersøker vi i hvilken grad faktorer knyttet til erfaringer både på ungdomsskolen og i videregående skole predikerer elevenes intensjon om å slutte før tiden etter et halvt år i VG1. Resultatene viser at elevenes engasjement for skolen, og deres opplevelse av støtte fra foreldre og lærere, er viktige faktorer. Opplevd ensomhet på VGS og elevenes evne til å takle motgang, ser ut til å være de to viktigste faktorene som predikerer hvorfor elever tenker på å slutte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi | nb_NO |
dc.title | Fra ungdomsskolen til videregående skole - Faktorer som predikerer elevers intensjon om å slutte på skolen | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 27-40 | nb_NO |
dc.source.volume | 53 | nb_NO |
dc.source.journal | Psykologi i kommunen | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.cristin | 1587433 | |
dc.description.localcode | Stengt i påvente av riktig artikkel. | nb_NO |
cristin.unitcode | 194,67,70,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk og livslang læring | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |