Kjært begrep har mange tegn: En studie av matematikkforståelse ved bruk av tegnspråk
Abstract
Den overordnede målsettingen med denne studien er å undersøke tegnspråks betydning for begrepsoppfattelse i matematikk. Studien inneholder kunnskap om noen tegn som kan benyttes for noen matematiske begrep, og hvilken virkning lærerens valg av tegn kan ha for elevers begrepsoppfatning. Oppgavens matematiske fokus er på funksjonslære, men studien kan generaliseres til begrep innen andre områder av matematikken. Studien har to overordnede forskningsspørsmål:Hvilke aspekter ved et matematisk begrep understrekes ved ulike tegnspråklige tegn?Hvordan innvirker valg av tegn på utvikling av elevers begrepsbilde?For å besvare forksningsspørsmålene er det gjort en kvalitativ studie med et fleksibelt design der forskeren fungerer som en deltakende observatør. Datamaterialet for oppgaven er dermed innhentet via klasseromsobservasjon og interaksjon i form av samtaler med informantene. I den observerte klassen foregikk undervisningen på norsk tegnspråk. På den måten kunne forskeren observere språkets virkninger på elevenes matematikkforståelse. Datamaterialet består av videoopptak av fire dobbelttimer samt notater gjort fra observasjon. Dette materialet er analysert ved hjelp av et teoretisk grunnlag samt en teoretisk analyse som binder sammen de ulike teoriene. Studien bidrar til å belyse viktigheten av språkets semiotiske funksjon for utvikling av elevers begrepsbilder. Studiens resultater bekrefter at valg av tegnspråklige tegn i matematikkundervisning er av betydning for elevers begrepsbilder. Resultatene viser at bruk av ulike tegnspråklige tegn i undervisningen fremmer ulik forståelse av de matematiske begrepene. Videre viser resultatene at tegn som benyttes kan påvirke elevens forståelse av ideen bak de matematiske begrepene. Tegnene kan være med på å kategorisere elevenes begrepsforståelse i forskjellige perspektiv, som et prosessperspektiv og et objektperspektiv. Lærerens valg av tegn kan også være med på å formalisere elevenes matematiske språk enten ved å være konsekvent i bruk av tegn eller ved å endre tegn fra det generelle til det mer formelle. Funnene antyder at lærerens bruk av tegn for dets semiotiske funksjon kan ha en større påvirkning av elevenes begrepsoppfattelse enn hva lærere selv er klar over. Lærere må derfor ikke ta for gitt at elever har oppnådd den begrepsoppfattelsen av matematiske begrep som lærerne kanskje forventer.