dc.contributor.advisor | Rønning, Frode | nb_NO |
dc.contributor.author | Utstrand, Morten | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:00:10Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:00:10Z | |
dc.date.created | 2013-08-29 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 644228 | nb_NO |
dc.identifier | ntnudaim:8607 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/259172 | |
dc.description.abstract | Denne oppgave har brukt et sosiokulturelt læringssyn, og fokusert på hvordan elever uttrykker forståelse for begrepene gjennomsnitt, median og typetall. Hensikten med oppgaven var å få innsikt i hvordan de beskriver, forklarer og anvender begrepene i samarbeid med andre elever. En slik innsikt kan forhåpentligvis gjøre det lettere for lærere å tilpasse undervisningen for å sikre utvikling av elevenes statistiske kompetanse.Studien bygger på kvalitativ metode. Utvalget var fordelt på to grupper, med tre elever i hver gruppe. Datainnsamlingen er basert på lyd- og skjermbildeopptak. Hver gruppe samarbeidet om oppgavesett presentert i Microsoft Office Excel. Oppgavesettet besto av 4 hovedoppgaver med 15 deloppgaver, som skulle fremme diskusjon og samhandling i gruppene. Datamaterialet ble behandlet etter den konstante komparative analysemetode, hvor datamaterialet gir opphav til et sett med kategorier som tydeliggjør funnene. Resultatene fra datainnsamlingen antyder at elever, i oppgavearbeid, foretrekker å benytte gjennomsnitt fremfor de to andre sentralmålene. Videre ser det ut til at elevene ser på gjennomsnitt og median som sentralmål som kan fortelle oss hva som ligger i midten av datamaterialet, i motsetning til typetall som de er usikre på hva de skal bruke til. | nb_NO |
dc.language | nob | nb_NO |
dc.publisher | Institutt for matematiske fag | nb_NO |
dc.title | Det som e i midten!: En kasusstudie om hvordan elever uttrykker forståelse for gjennomsnitt median og typetall. | nb_NO |
dc.title.alternative | In the Middle or Average?: A Case Study in Middle School Students' Understanding of Mean, Median, and Mode. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 70 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fag | nb_NO |