Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønning, Frodenb_NO
dc.contributor.authorUtstrand, Mortennb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:00:10Z
dc.date.available2014-12-19T14:00:10Z
dc.date.created2013-08-29nb_NO
dc.date.issued2013nb_NO
dc.identifier644228nb_NO
dc.identifierntnudaim:8607nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/259172
dc.description.abstractDenne oppgave har brukt et sosiokulturelt læringssyn, og fokusert på hvordan elever uttrykker forståelse for begrepene gjennomsnitt, median og typetall. Hensikten med oppgaven var å få innsikt i hvordan de beskriver, forklarer og anvender begrepene i samarbeid med andre elever. En slik innsikt kan forhåpentligvis gjøre det lettere for lærere å tilpasse undervisningen for å sikre utvikling av elevenes statistiske kompetanse.Studien bygger på kvalitativ metode. Utvalget var fordelt på to grupper, med tre elever i hver gruppe. Datainnsamlingen er basert på lyd- og skjermbildeopptak. Hver gruppe samarbeidet om oppgavesett presentert i Microsoft Office Excel. Oppgavesettet besto av 4 hovedoppgaver med 15 deloppgaver, som skulle fremme diskusjon og samhandling i gruppene. Datamaterialet ble behandlet etter den konstante komparative analysemetode, hvor datamaterialet gir opphav til et sett med kategorier som tydeliggjør funnene. Resultatene fra datainnsamlingen antyder at elever, i oppgavearbeid, foretrekker å benytte gjennomsnitt fremfor de to andre sentralmålene. Videre ser det ut til at elevene ser på gjennomsnitt og median som sentralmål som kan fortelle oss hva som ligger i midten av datamaterialet, i motsetning til typetall som de er usikre på hva de skal bruke til.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for matematiske fagnb_NO
dc.titleDet som e i midten!: En kasusstudie om hvordan elever uttrykker forståelse for gjennomsnitt median og typetall.nb_NO
dc.title.alternativeIn the Middle or Average?: A Case Study in Middle School Students' Understanding of Mean, Median, and Mode.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber70nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk, Institutt for matematiske fagnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel